Ray Charles: "Genius + Soul = Jazz" (A-3, 26. und 27. Dez. 1960) |
Der
einzige mir bekannte Fall, bei dem man eine Schallplatte über eine mathematische
Formel erklären - und dann auch benennen - kann. Eine wenig bekannte Tatsache
ist, dass Ray Charles einer der ersten Künstler auf dem damals neuen Label
war. ABC als Impulse-Geldgeber hatten ihn zuvor von Atlantic abgeworben
und ließen ihn hier an der Orgel mit einer Bigband im Rücken und Quincy
Jones als Arrangeur jazzen, später auch sehr erfolgreich Countrysongs
aufnehmen ("Modern Sounds In Country And Western Music"). Letzteres
natürlich nicht beim Impulse-Label. |
Gil Evans: "Out Of The Cool" (A-4, 18. Nov. bis 15. Dez. 1960) |
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Oliver Nelson: "The Blues And The Abstract Truth" (A-5, 23. Feb. 1961) |
Nachdem mir schon die Kopie bzw. Fortsetzung
"More Blues And The Abstract Truth"
so gut gefallen hat, wollte ich natürlich nicht mehr auf das Original
warten - und bin begeistert! Ein Meisterwerk? Aber sicher! Man kann es
bedenkenlos in eine Reihe mit dem Mingus-Werk "The
Black Saint And The Sinner Lady" stellen.
Aufgenommen im Septett und nicht, wie immer gerne behauptet wird, im Sextett.
Zwar ist bekannt, dass Oliver Nelson auf diesen Aufnahmen im Gegensatz
zu vielen späteren Alben, auch zu "More
Blues And The Abstract Truth", selber an Tenor- und Altsaxofon
zu hören ist, wenn auch Kollege Eric Dolphy wohl das virtuosere
bzw. auffälligere Saxofon spielt. Neben den bekannten Musikern Paul
Chambers (Bass), Freddie Hubbard (Trompete), Bill Evans
(Piano) und Roy Haynes (Schlagzeug) ist noch der
Baritonsaxofonist George Barrow dabei, der als einziger auf der
Vorderseite des Covers keine Erwähnung findet. Warum auch immer.
(02.12.2012)
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As Oliver Nelson is known primarily as a big band leader and arranger, he is lesser known as a saxophonist and organizer of small ensembles. Blues and the Abstract Truth is his triumph as a musician for the aspects of not only defining the sound of an era with his all-time classic "Stolen Moments," but on this recording, assembling one of the most potent modern jazz sextets ever. Lead trumpeter Freddie Hubbard is at his peak of performance, while alto saxophonists Nelson and Eric Dolphy (Nelson doubling on tenor) team to form an unlikely union that was simmered to perfection. Bill Evans (piano), Paul Chambers (bass), and Roy Haynes (drums) can do no wrong as a rhythm section. "Stolen Moments" really needs no comments, as its undisputable beauty shines through in a three-part horn harmony fronting Hubbard's lead melody. It's a thing of beauty that is more timeless as the years pass. The "Blues" aspect is best heard on "Yearnin'," a stylish, swinging, and swaying downhearted piece that is a bluesy as Evans would ever be. Both "Blues" and "Abstract Truth" combine for the darker "Teenie's Blues," a feature for Nelson and Dolphy's alto saxes, Dolphy assertive in stepping forth with his distinctive, angular, dramatic, fractured, brittle voice that marks him a maverick. Then there's "Hoedown," which has always been the black sheep of this collection with its country flavor and stereo separated upper and lower horn in snappy call-and-response barking. As surging and searing hard boppers respectively, "Cascades" and "Butch & Butch" again remind you of the era of the early '60s when this music was king, and why Hubbard was so revered as a young master of the idiom. This CD is a must buy for all jazz collectors, and a Top Ten-Fifty favorite for many.
(by Michael G. Nastos, All Music Guide)
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John Coltrane: "Africa/Brass" (A-6, 23. Mai 1961) |
Neben
"A Love Supreme" von 1965 ist das
hier mein klarer Coltrane-Favorit. Zum Kernquartett (McCoy
Tyner am Piano, Elvin Jones am Schlagzeug und Reggie Workman
am Bass) kam ein hochkarätiger Bläsersatz, aus dem ich nur ein
paar etwas bekanntere Namen nennen möchte: Freddie
Hubbard und Booker Little (Trompete), Eric Dolphy (Altsaxofon
und Bassklarinette) und Julian Priester (Posaune).
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John Coltrane's debut for the Impulse label was a bit unusual for the
great tenor and his quartet were joined by a medium-sized backup group
on Eric Dolphy arrangements of "Africa," "Greensleeves"
and "Blues Minor." "Africa" in particular is quite
memorable although Coltrane would not pursue any further recordings in
this direction in the future, making this a change of pace in his discography.
The music of this LP has since been reissued on CD.
(by Scott Yanow, All
Music Guide)
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John Coltrane: "Coltrane" (A-21, 11. April bis 29. Juni 1962) |
Aufnahmen
vom "klassischen" Coltrane Quartett mit Elvin Jones,
McCoy Tyner und Jimmy Garrison vom
April und Juni 1962 - wie immer von allerhöchster Güte. Zur
Zeit gibt es das komplette (?) Impulse-Programm sehr günstig bei
Zweitausendeins - da habe ich natürlich zugeschlagen und ein paar
von meinen Lücken gestopft.
(02.07.2007) |
Roy Haynes Quartet: "Out Of The Afternoon" (A-23, 23. Mai 1962) |
Was
machen diese Jazzer da im Wald? Eine schöne Impulse CD mit einem
aus der Reihe fallenden Cover des Schlagzeugers Roy Haynes, zusammen
mit dem Pianisten Tommy Flanagan, "Saxofonist i.w.S"
Rhasaan Roland Kirk und Bassist Henry Grimes.
(18.11.2009) |
Chico Hamilton: "Passin' Thru" (A-29, 18./20. Sept. 1962) |
Neben
Art Blakey ist Chico Hamilton sicherlich der bekannteste trommelnde Bandleader
im Modern Jazz. Dieses "erstaunliche neue Quintett" hatte eine
phantastische Besetzung mit jungen Musikern, denen zum Teil noch Großes
bevorstand: Saxofonist und Flötist Charles Lloyd, Gitarrist
Gabor Szabo, Posaunist George Bohannon und der leider früh
verstorbene Bassist Albert Stinson. Highlight unter lauter hochklassigen
Liedern ist das 13minütige "Lady Gabor", komponiert vom
ungarischen Gitarrenspieler.
(18.02.2011) |
John Coltrane Quartet: "Ballads" (A-32, 13. Nov. 1962) |
Der
Titel des Albums sagt es klar und deutlich: Balladen. Auch wenn damals
John Coltrane schon als einer der Großen galt, so war er doch eher
für laute Töne bekannt, wenn auch (noch) nicht für Free-Jazz.
Auf jeden Fall macht er hier deutlich, dass er auch einer der besten Interpreten
von Balladen war. Ich wage zu behaupten, dass das Album sogar für
Nicht-Jazz-Fans hörbar ist. Aufgenommen im November 1962 vom klassischen
Coltrane-Quartett mit McCoy Tyner, Elvin
Jones und Jimmy Garrison.
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Those who find Coltrane’s music challenging should give this cool gem a spin. It finds the saxophonist in a reposeful mood, offering fairly laidback late-night renditions of eight jazz standards, including Gene DePaul’s ‘You Don’t Know What Love Is’. Ballads features the same musicians (Tyner, Garrison and Jones) that served up A Love Supreme, but the music is more reflective and less intense. Even so, it’s still a classic Coltrane opus dominated by a distinctive probing saxophone sound. If A Love Supreme is a step too far for those looking to buy John Coltrane for the first time, then Ballads is much more palatable.
(www.udiscovermusic.com)
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Charles Mingus: "The Black Saint And The Sinner Lady" (A-35, 20. Januar 1963) |
Ich bin war kein wirklicher Mingus-Kenner oder gar Jazz-Spezialist, doch
man kommt nicht daran vorbei festzustellen, dass Mingus einer der wichtigsten
Bassisten, Bandleader und Komponisten des Jazz ist. Bekanntester Mitspieler
aus Sicht eines "Jazz-Außenseiters" auf diesem Jazzklassiker:
Charlie Mariano, den es Ende der 60er nach Europa zog, wo er z.B.
mit der deutschen Gruppe Embryo
und dem United Jazz & Rock Ensemble zusammenarbeitete.
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"This 1963 recording occupies a special place in Mingus's
work, his most brilliantly realized extended composition. The six-part suite
is a broad canvas for the bassist's tumultuous passions, ranging from islands
of serenity for solo guitar and piano to waves of contrapuntal conflict
and accelerating rhythms that pull the listener into the musical psychodrama.
It seems to mingle and transform both the heights and clichés of
jazz orchestration, from Mingus's master, Duke Ellington, to film noir soundtracks.
The result is a masterpiece of sounds and textures, from the astonishing
vocal effects of the plunger-muted trumpets and trombone (seeming to speak
messages just beyond the range of understanding) to the soaring romantic
alto of Charlie Mariano. Boiling beneath it all are the teeming, congested
rhythms of Mingus and drummer Dannie Richmond and the deep morass of tuba
and baritone saxophone. This is one of the greatest works in jazz composition,
and it's remarkable that Mingus dredged this much emotional power from a
group of just 11 musicians." (Stuart Broomer ) |
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John Coltrane: "Impressions" (A-42, 3. Nov. 1961 - 29 April 1963) |
Vier
Lieder aus drei verschiedenen Aufnahmesessions, die auch noch mehr als
ein Jahr auseinander liegen; Live- und Studioaufnahmen; Unterschiedliche
Besetzungen: trotzdem eine reguläre Veröffentlichung von John Coltrane
zu Lebzeiten - und auch ein sehr gutes Album. Vor allem wegen "India"
mit Coltrane am Sopransaxofon (nach meiner Meinung sein zweiter großer
Auftritt an dem Instrument nach "My Favorite Things"!) und Eric
Dolphy an der Bassklarinette. Außerdem neben McCoy Tyners "Live
At Newport"-Album, das einzige Impulse -Album, das ich auf Vinyl
besitze, wenn auch nur als billige italienische Pressung - aber immerhin
schon seit den späten 70ern in meinem Plattenregal!
(08.03.2009)
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This LP is a hodgepodge of memorable John Coltrane performances from
the 1961-63 period. "India" and "Impressions" are
taken from 'Trane's famous Nov. 1961 engagement at the Village Vanguard;
bass clarinetist Eric Dolphy is heard on the former while the latter features
a marathon solo from Coltrane on tenor. Also included on this set are
1962's "Up 'Gainst the Wall" and the classic of the album, 1963's
"After the Rain."
(by Scott Yanow, AMG) |
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McCoy Tyner: "Live At Newport" (A-48, 05. Juli 1963) |
Tyners
erstes Livealbum für Impulse entstand ungeprobt mit Musikern, mit denen
er vorher nie (Altsaxofonist Charlie Mariano, Trompeter Clark
Terry und Bassist Bob Cranshaw) oder nur selten (Trommler Mickey
Roker) zusammengearbeitet hatte, beim berühmten Newport Jazz Festival.
Außerdem das einzige historische Impulse-Vinyl, mit einem bei Freunden des
Schwarzen Afghanen sehr beliebten Klappcover, das ich besitze!
(08.03.2009)
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Live at Newport was the first live recording McCoy Tyner led...According to Willis Conover's original liner notes, Tyner was worn out from playing Montreal the night before, and he was paired with three musicians he'd never played with before (trumpeter Clark Terry, alto saxophonist Charlie Mariano, and bassist Bob Cranshaw), two of who were using borrowed instruments. Given such chaotic circumstances, it's not surprising that the quintet (also featuring drummer Mickey Roker, a former colleague of Tyner's) chose to play two standards, plus Tyner's "Monk's Blues," Dizzy Gillespie's "Woody 'n' You," and the improvised opening jam, "Newport Romp." What is a surprise is that not only does the group hold together, but they excel. They sound empathetic, as if they've played many times before, yet there are enough sparks to signal that they're still unsure of what the other will play. The results are thoroughly compelling and unpredictable, even when it's just a Tyner showcase, like "Monk's Blues." Essentially a solo showcase with support from Cranshaw and Roker, Tyner really pushes on this number, beginning it as a Monk homage and pushing it to continually inventive territory. It's the riskiest playing on the record from Tyner, but just because Live at Newport isn't as risky as his work with Coltrane during the early '60s doesn't mean it's limp or complacent...accessible but stimulating, engaging and vibrant from beginning to end.
(S. Erlewine, allmusic.com)
The fact that pianist McCoy Tyner was dead tired when he was to lead a quintet that had never performed together before at the 1963 Newport Jazz Festival is not apparent for a second on this excellent live set. The show almost didn't go on; Clark Terry had left his flugelhorn in somebody's car, but, luckily, he borrowed Bill Berry's trumpet. When the men hit the stage on that July afternoon, however, all problems seemed to float away in the summer air. In short, this is a dynamic performance that offers some of Tyner's best playing in the early stage of his career.
The sleep gets rubbed out of the eyes with the burning opener "Newport Romp," as Tyner and the rhythm section burn behind Terry and saxophonist Charlie Mariano. Shifting gears, a loping reading of the classic "My Funny Valentine" offers a taste of the elegant lyrical side of Tyner's style. The trio of Tyner, Bob Cranshaw, and Mickey Roker really gels on the standard "All of You" and "Monk's Blues." In the end, the quintet reforms to close with a funky mambo/swing read of Dizzy's "Woody 'N' You" that makes us thankful that the show went on.
(cduniverse.com)
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Elvin Jones / Jimmy Garrison Sextet: "Illumination!" (AS-49, 08. Aug. 1963) |
Das hier ist im Prinzip das John Coltrane Quartet
ohne den Meister, dafür aber mit drei unbekannteren Bläsern
in ungewöhnlicher Instrumentenkombination: Charles Davis (Baritonsax),
Sonny Simmons (Altsax und Englischhorn) und Prince Lasha
(Flöte und Klarinette)
(26.06.2016)
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Until it was reissued in 1998, this was one of the more elusive Impulse sets of the 1960s. Recorded in 1963 and co-led by John Coltrane's drummer and bassist (Elvin Jones and Jimmy Garrison), the music is most significant for introducing Sonny Simmons (alto and English horn) and Prince Lasha (flute and clarinet), who are joined in the sextet by underrated baritonist Charles Davis and Trane's pianist McCoy Tyner. Each of the musicians except Jones contributed an original (there are two by Davis); the music ranges from advanced hard bop to freer sounds that still swing. While Garrison's contributions are conventional (this was his only opportunity to lead or co-lead a date), Jones is quite powerful. However, it is the playing of both Simmons, who tears it apart on English horn during "Nuttin' Out Jones," and Lasha (when is he going to be rediscovered and recorded again?) that make this early "New Thing" date of greatest interest.
(by Scott Yanow, All Music Guide)
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Johnny Hartman: "I Just Dropped By To Say Hello" (A-57, 09./17. Okt. 1963) |
Einer der wenigen Sänger auf dem Impulse-Label mit einem wunderbaren
Balladen-Album. Es gibt sogar vom März des gleichen Jahres noch eine
Duett-Platte mit John Coltrane, die ich aber nur in Auszügen
von einem Sampler kenne. Begleitet wird Hartman von den Brüdern Hank
Jones und Elvin Jones an Piano bzw. Schlagzeug. Dazu kommen
der Bassist Milt Hinton und bei einigen Titel Tenorsaxofonist Illinois
Jacquet und die legendären Gitarristen Kenny Burrell und
Jim Hall. Wunderbar schöne Musik.
(31.01.2010)
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The second Impulse! session for ballad singer Johnny Hartman followed his classic collaboration with John Coltrane. Hartman is heard in peak form throughout these 11 pieces, which include "In the Wee Small Hours of the Morning," "Sleepin' Bee," "Stairway to the Stars," and even "Charade." Tenor saxophonist Illinois Jacquet is on five of the songs, guitarists Kenny Burrell and Jim Hall help out on a few tunes, and Hartman is consistently accompanied by pianist Hank Jones, bassist Milt Hinton, and drummer Elvin Jones. This is one of his finest recordings.
(by Scott Yanow, All Music Guide)
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John Coltrane Quartet: "Crescent" (A-66, 03. Juni 1964) |
Im Sommer '64 hatte Coltrane mit McCoy Tyner,
Jimmy Garrison und Elvin Jones endlich sein "klassisches"
Quartett zusammen, mit dem er dann am 09.12.64 das legendäre Album
"A Love Supreme" aufnehmen würde.
Erstmalig gab es auch nur Eigenkompositionen zu hören. Aus der Distanz
heraus betrachtet hat "Crescent" wohl nicht den gleichen historischen
Stellenwert, ist aber auf jeden Fall ein tolles, von vielen Leuten wohl
erst noch zu entdeckendes Album!
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Crescent was Coltrane’s ninth album for Impulse!, the jazz division of ABC/Paramount that he quit Atlantic for, in 1961. Featuring his so-called classic quartet (Tyner, Garrison, Jones), it contained all original compositions and proved to be a very spiritual LP epitomised by the haunting ‘Wise One’, which opens with lush, rhapsodic chords from Tyner, who sets the mellow tone for Coltrane’s tenor sax, which enunciates a beautiful melody. The second side of the album was also remarkable for containing two tunes (‘Lonnie’s Lament’ and ‘The Drum Thing’) on which Coltrane doesn’t take a solo. Stylistically, it’s a perfect starter to prepare the listener for the following year’s A Love Supreme.
(www.udiscovermusic.com)
One of only two studio albums cut by the John Coltrane Quartet during 1964, Crescent is most notable for including five Coltrane compositions including the title cut, "Lonnie's Lament" and the swinging "Bessie's Blues." The music is excellent although not as fiery as the Quartet's live performances of the period.
(by Scott Yanow, All Music Guide)
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Oliver Nelson: "More Blues And The Abstract Truth" (A-75, 11. Nov. 1964) |
Einer der besten Arrangeure und Dirigenten des Jazz mit dem Nachfolger
seiner legendäre Platte "The Blues And
The Abstract Truth" von 1961, ebenfalls auf Impulse erschienen,
aber leider noch nicht Teil meiner Plattensammlung. Angeblich soll "More
Blues ..." viel schlechter als das "Original" sein, aber
für mich als "Jazz-Laien" ist auch diese Platte schon so
wunderbar gelungen, sowohl musikalisch als auch klanglich, dass ich mich
schon sehr auf den anscheinend noch viel besseren Vorgänger freue.
Auf "More Blues ..." ist der Saxofonist Oliver
Nelson zwar nicht selbst zu hören, aber er hat eine hochklassige
Band um sich versammelt: Trompeter Thad Jones, Altsaxofionist Phil
Woods, Tenorsaxofonist/Oboenspieler Phil Bodner, Baritonsaxofonist
Pepper Adams, Bassist Richard Davis, Pianist Roger Kellaway
und Schlagzeuger Grady Tate. Dazu kommen bei jeweils zwei Titeln
als Gäste Tenorsaxlegende Ben Webster und Trompeter Daniel
Moore.
(24.11.2012)
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Unlike the original classic Blues and the Abstract Truth set from three years earlier, Oliver Nelson does not play on this album. He did contribute three of the eight originals and all of the arrangements but his decision not to play is disappointing. However there are some strong moments from such all-stars as trumpeter Thad Jones, altoist Phil Woods, baritonist Pepper Adams, pianist Roger Kellaway and guest tenor Ben Webster (who is on two songs). The emphasis is on blues-based pieces and there are some strong moments even if the date falls short of its predecessor.
(by Scott Yanow, All Music Guide)
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John Coltrane: "A Love Supreme" (A-77, 09. Dez. 1964) |
In Quartettbesetzung mit McCoy Tyner (p),
Elvin Jones (dr) und Jimmy Garrison (db) am 9.12.1964 eingespielt,
ist dies Coltranes Meisterwerk!
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This magisterial album, the saxophonist’s four-part sonic prayer dedicated to the divine creator, encapsulates the deep searching quality of John Coltrane’s music as his career neared its peak. The music is often intense, febrile and probing, but, paradoxically, it’s also blissfully serene in places. Trane is accompanied by his classic quartet, comprising pianist McCoy Tyner, bassist Jimmy Garrison and drummer Elvin Jones. As well as being arguably Coltrane’s best ever album, A Love Supreme is also one of the greatest albums in jazz – and, significantly, it spawned the spiritual jazz movement. Though it’s not as accessible as Trane’s Prestige work, A Love Supreme possesses a hypnotic quality that can seduce even the most jazz-phobic of listeners and send them on a path to buy John Coltrane music.
(www.udiscovermusic.com)
Two important things happened to Coltrane in 1957: The saxophonist left
Miles Davis' employ to join Thelonious Monk's band and hit new heights
in extended, ecstatic soloing. Coltrane also kicked heroin addiction,
a vital step in a religious awakening that climaxed with this legendary
album-long hymn of praise. The indelible four-note theme of the first
movement, "Acknowledgment," is the humble foundation of the
suite. But Coltrane´s majestic, often violent blowing (famously
described as "sheets of sound") is never self-aggrandizing.
Aloft with his classic quartet (pianist McCoy Tyner, bassist Jimmy Garrison,
drummer Elvin Jones), Coltrane soars with nothing but gratitude and joy.
You can't help but go with him.
(Rolling Stone)
Easily one of the most important records ever made, John Coltrane's A
Love Supreme was his pinnacle studio outing that at once compiled all
of his innovations from his past, spoke of his current deep spirituality,
and also gave a glimpse into the next two and a half years (sadly, those
would be his last). Recorded at the end of 1964, Trane's classic quartet
of Elvin Jones, McCoy Tyner, and Jimmy Garrison stepped into the studio
and created one of the most thought-provoking, concise, and technically
pleasing albums of their bountiful relationship (not to mention his best-selling
to date). From the undulatory (and classic) bass line at the intro to
the last breathy notes, Trane is at the peak of his logical yet emotionally
varied soloing while the rest of the group is remarkably in tune with
Coltrane's spiritual vibe. Composed of four parts, each has a thematic
progression leading to an understanding of spirituality through meditation.
From the beginning, "Acknowledgement" is the awakening of sorts
that trails off to the famous chanting of the theme at the end, which
yields to the second act, "Resolution," an amazingly beautiful
piece about the fury of dedication to a new path of understanding. "Persuance"
is a search for that understanding, and "Psalm" is the enlightenment.
Although he is at times aggressive and atonal, this isn't Trane at his
most adventurous (pretty much everything recorded from here on out progressively
becomes much more free, and live recordings from this period are extremely
spirited), but it certainly is his best attempt at the realization of
concept -- as the spiritual journey is made amazingly clear. A Love Supreme
clocks in at just over 30 minutes, but if it had been any longer it could
have turned into a laborious listen. As it stands, just enough is conveyed.
It is almost impossible to imagine a world without A Love Supreme having
been made, and it is equally impossible to imagine any jazz collection
without it.
(by Jack LV Isles, All Music Guide)
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John Coltrane: "The John Coltrane Quartet Plays" (A-85, 17. Mai 1965) |
Das Album nach "Love Supreme" ist
vielleicht nicht so "erhaben" wie sein Vorgänger, hat nur
einen "banalen" Titel ("Das John Coltrane Quartett spielt
...") und fängt dabei sogar mit dem populären Lied aus
dem Disney-Film "Mary Poppins" an, ist aber natürlich ebenfalls
eine gelungene Präsentation des Meisters und seiner drei Mitstreiter,
die im freien Titel "Nature Boy" schon ahnen lässt, wohin
sich die Musik von Coltrane innerhalb weniger Monate entwickeln wird.
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1965 was one of the turning points in the career of John Coltrane. The
great saxophonist, whose playing was always very explorative and searching,
crossed the line into atonality during that year, playing very free improvisations
(after stating quick throwaway themes) that were full of passion and fury.
This particular studio album (the CD is a straight reissue of the original
LP) has two standards (a stirring "Chim Chim Cheree" and "Nature
Boy") along with two recent Coltrane originals ("Brazilia"
and "Song of Praise"). Art Davis plays the second bass on "Nature
Boy" but otherwise this set (a perfect introduction for listeners
to Coltrane's last period) features the classic Quartet comprised of the
leader, pianist McCoy Tyner, bassist Jimmy Garrison and drummer Elvin
Jones.
(by Scott Yanow, AMG) |
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Archie Shepp: "Fire Music"
(A-86, 28. März 1965) |
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Yusef Lateef: "Psychicemotus" (A-92, 21./22. Juli 1965) |
Eine großartige Quartettaufnahme mit dem armenisch/frnzösischem Pianisten George Arvanitas
dem Bassisten Reggier Workman und dem Trommler James.
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Psychicemotus was released in 1965 and features Yusef Lateef on various flutes and tenor saxophone, Georges Arvanitas on piano, bassist Reggie Workman, and drummer James Black. And while the Coltrane era of modal and free jazz was in full swing, Lateef always followed his own muse, and continued looking forward while looking back to ancient musics. His use of bamboo and Chinese wood flutes on the title track and "Bamboo Flute Blues" added not only dimension and texture, but rhythmic invention to standard jazz forms. Yet his readings of Jerome Kern's and Oscar Hammerstein's "Why Do I Love You," on which he plays tenor, swings elegantly while incorporating both hard bop and angular outside playing in his solo. Arvanitas is a near perfect foil for Lateef in that while he's not as technically flashy as Barry Harris, he is a deeply sympathetic player who uses accents and ostinati as grounding points, and prefigures rhythmic changes rather than just comping. The beautiful reading of Erik Satie's "First Gymnopedie" on which Lateef plays flute is an utterly beautiful, restrained, and adventurous reading, and is allowed to resonate rhythmically with hand-percussion fills by Black. While not Lateef's finest recording for Impulse (Live at Pep's takes the cake), it certainly is a worthy and memorable one.
(by Thom Jurek, All Music Guide)
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John Coltrane: "Ascension" (A-95, 28. Juni 1965) |
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This shouldn’t be at the top of anyone’s How To Buy John Coltrane list, unless you’re familiar with the esoteric sound of free jazz. But Ascension is an album to seek out as you get acclimatised to the saxophonist’s more avant-garde style. It was recorded six months after A Love Supreme but is radically different, with Coltrane surrounding himself with a ten-piece band that features three saxophonists (including Archie Shepp), two bassists and a pair of drummers to play a single, extended piece of music. Two versions of the composition were recorded, and recent CD reissues have featured both. While its collective improvisation reflects the growing influence of Ornette Coleman and Albert Ayler on his music, Coltrane nevertheless created a long-form improvised group composition without precedent.
(www.udiscovermusic.com)
Ascension is the single recording that placed John Coltrane firmly into
the avant-garde. Whereas, prior to 1965, Coltrane could be heard playing
in an avant vein with stretched out solos, atonality, and a seemingly
free design to the beat, Ascension throws most rules right out the window
with complete freedom from the groove and strikingly abrasive sheets of
horn interplay. Recorded with three tenors (Trane, Pharoah Sanders, Archie
Shepp), two altos (Marion Brown, John Tchicai), two trumpet players (Freddie
Hubbard, Dewey Johnson), two bassists (Art Davis, Jimmy Garrison), the
lone McCoy Tyner on piano, and Elvin Jones on the drums, this large group
is both relentless and soulful simultaneously. While there are segments
where the ensemble plays discordant and abrasive skronks, these are usually
segues into intriguing blues-based solos from each member. The comparison
that is immediately realized is Ornette Coleman's Free Jazz of five years
previous. However, it should be known that Ascension certainly carries
it own weight, and in a strange sense makes Coleman's foray a passive
adventure -- mostly due to an updated sonic quality (à la Bob Thiele)
and also Trane's greater sense of passionate spiritualism. Timed at around
forty minutes, this can be a difficult listen at first, but with a patient
ear and an appreciation for the finer things in life, the reward is a
greater understanding of the personal path that the artist was on at that
particular time in his development. Coltrane was always on an unceasing
mission for personal expansion through the mouthpiece of his horn, but
by the time of this recording he had begun to reach the level of "elder
statesman" and began to find other voices (Shepp, Sanders, and Marion
Brown) to propel and expand his sounds and emotions. Therefore, Ascension
reflects more of an event rather than just a jazz record and should be
sought out by either experienced jazz appreciators or other open minded
listeners, but not by unsuspecting bystanders.
(by Jack LV Isles)
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John Lee Hooker: "It Serves You Right To Suffer" (A-9103, 23. Nov. 1965) |
Gelegentlich hatte Bob Thiele für das coole Jazzlabel Impulse
auch Künstler produziert, die man dort weniger erwarten würde
- so zum Bleistift den legendären Bluessänger und -gitarristen
John Lee Hooker, der hier zusammen mit einer Begleitband von Jazzern
(Milt Hinton am Bass, Joseph Barry Galbraith an der zweiten
Gitarre und "Panama" Francis hinter dem Schlagzeug) eine
Session spielt, auf der alles erstaunlich gut zusammenpasst. Ob das jetzt
ein Highlight in der langen Karriere von Hooker darstellt kann ich mangels
echter Kenntnis seines umfangreichen Werkes nicht wirklich beurteilen.
Sicherlich ist das aber eine seiner klangtechnisch besten Platten geworden.
(12.03.2011)
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Given Hooker's unpredictable timing and piss-poor track record recording with bands, this 1965 one-off session for the jazz label Impulse! would be a recipe for disaster. But with Panama Francis on drums, Milt Hinton on bass, and Barry Galbraith on second guitar, the result is some of the best John Lee Hooker material with a band that you're likely to come across. The other musicians stay in the pocket, never overplaying or trying to get Hooker to make chord changes he has no intention of making. This record should be played for every artist who records with Hooker nowadays, as it's a textbook example of how exactly to back the old master. The most surreal moment occurs when William Wells blows some totally cool trombone on Hooker's version of Berry Gordy's "Money." If you run across this one in a pile of 500 other John Lee Hooker CDs, grab it; it's one of the good ones.
(by Cub Koda, All Music Guide)
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John Coltrane: "Meditations" (A-9110, 23. Nov. 1965) |
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GOD, affirmed the legendary Russian ballet dancer Vaslav Nijinsky, is
a fire in the brain. Saxophonist John Coltrane's ecstatic jazz, from 1964's
seminal A Love Supreme onwards, is the sound
of these flame-ravaged synapses in celestial communion. By the time of
Meditations - which he originally cut with his classic quartet under the
title First Meditations - the John Coltrane Orchestra had swollen to a
sextet. Alongside drummer Elvin Jones, pianist McCoy Tyner and bassist
Jimmy Garrison were two controversial new recruits - second drummer Rashied
Ali and the wildest tenor saxophonist of his generation, Pharaoh Sanders.
Like A Love Supreme, 1965's Meditations feels almost like a live seance,
with all of the musicians playing from their soul in an attempt to break
on through to the other side. At points it sounds like an evangelical
revival, with Pharaoh and Trane's tenors seeming to speak in tongues.
Ali and Jones drum so hard it feels like they're trying to stop time,
while the bass and piano dance in the spaces between. Though there are
moments of serenity, Meditations is by no means easy listening, but if
it's a spiritual experience you're after then this'll blow the cobwebs
from your brain for good.
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Mel Brown: "Chicken Fat" (A-9152, 31. Mai/1. Juni 1967) |
Gestern
beim Telök in Essen in der Grabbelkiste gefunden: Mel Browns
Funk-Blues stellt innerhalb des Impulse!-Repertoires durchaus ein
Kuriosum dar. Das hat was.
(12.09.2010)
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Guitarist Mel Brown is hailed as "An Impulse! Discovery" on Chicken Fat, his debut for the label, and this album does feature a fantastic unique sound. Brown played in the bands of T-Bone Walker and John Lee Hooker, and has an aggressive (though not harsh) single-string picking style. For this date he is paired with either Herb Ellis or Arthur Wright on guitar, Gerald Wiggins on organ, and Brown's regular rhythm section of Paul Humphrey on drums and Ronald Brown on electric bass. There are a couple tracks that are played as pretty straight blues, but this is a hoppin' soul-jazz date. The tunes are bouncy and funky, and Brown's playing is a real treat. His bluesy, almost reckless soloing gives a vastly different flavor that the playing of guys like Grant Green or Melvin Sparks. Gerald Wiggins' organ playing is cool and swinging, and the electric bass of Ronald Brown makes this album about as funky as Impulse ever got. Both Herb Ellis and Arthur Wright get some solo space as well, with Ellis sounding quite interesting playing an unamplified 12-string on a couple cuts. Brown gets some nice tones as well, and on "Hobo Flats" plays "an electronic guitar with Wah-Wah distortion" (remember, this is 1967 jazz) "that gives a weird shimmering sound," according to the liner notes. Leave it to Impulse! to put a new spin on the guitar/organ sound. This is hot stuff.
(by Sean Westergaard, All Music Guide)
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The Rolf & Joachim Kuhn Quartet: "Impressions Of New York" (A-9158, 27. Juli 1967) |
Rolf und Joachim Kuhn sind nach meinem Wissensstand die einzigen
Jazzer aus unserem Lande mit einem eigenen Album auf dem Coltrane-Label.
Dafür darf dann auch mal das "ü" im Namen dran glauben.
Das war sicherlich eine große Ehre für die Brüder an Klarinette
und Piano, die hier vom italienischen Schlagzeger Aldo Romano und
dem langjährigen Coltrane Bassisten Jimmy Garrison begleitet
werden. "Impresions Of New York" ist eine 33minütige Suite
von Rolf Kühn, inspiriert vom wenige Tage zuvor (am 17.07.)
verstorbenen John Coltrane.
(31.01.2010)
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Der Künstler über die CD
Die Geschichte unserer Impulse!-LP begann 1967 auf dem Newport Jazz Festival. Dort spielten Joachim und ich zusammen mit dem John Coltrane-Bassisten Jimmy Garrison und Aldo Romano ein sehr intensives Konzert. Direkt danach bot uns, zu unserer Überraschung, Produzent Bob Thiele an, ein Album für Impulse! aufzunehmen. Das Coltrane-Label! Allerdings hatten wir kurz vorher schon ein Angebot von Nesuhi Ertegun für Atlantic Records bekommen, dem wir schweren Herzens absagten. Kurz darauf saßen wir in der Klemme: Thiele war plötzlich telefonisch nicht mehr zu erreichen, Ertegun hatten wir verärgert. Da sagte Joachim: "Wir nehmen jetzt ein Taxi zum ABC Building!" Wir kamen gerade im 15. Stock an, als eine Tür aufging und Thiele auf uns zustürmte: "Wo seid ihr gewesen, ich habe auf euch gewartet!" Eine Woche später nahmen wir die Session in drei Stunden auf. Der Songtitel "The Saddest Day" bezieht sich natürlich auf den Tod von Coltrane, den wir wenige Tage vor der Aufnahme in der St. Patrick's Cathedral aufgebahrt gesehen hatten.
Although throughout much of his career Rolf Kuhn has been a swing-based clarinetist, he also has had an open mind toward much more adventurous jazz, possibly inspired a bit by his younger brother, pianist Joachim Kuhn. On this out of print but very intriguing LP, the two Kuhns, bassist Jimmy Garrison, and drummer Aldo Romano perform a 33-minute suite titled "Impressions of New York," which is divided into "Arrival," "The Saddest Day," "Reality," and "Predictions." The music flows with a strong momentum, never losing one's interest. Rolf Kuhn easily keeps up with his younger sidemen, and the overall results feature strong development and some surprises. Recommended.
(by Scott Yanow, All Music Guide)
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Bob Thiele/Gabor Szabo: "Light My Fire" (A-9159, 11. August/14. Sept. 1967) |
"Bob Thiele And His New Happy Times Orchestra feat. Gabor Szabo"
so lautet der volle Name des Interpreten dieser obskuren Impulse-Veröffentlichung,
die (zu recht?) als eine der schlechtesten Impulse-Platten gilt. Produzent
Thiele holte eine paar hochkarätige Jazzer in's Studio (neben dem
ungarischen Gitarristen Gabor Szabo u.a. den damals noch sehr jungen
Tenorsaxofonisten Tom Scott und den Bassisten Bill Plummer,
der hier aber Sitar spielt), um ein paar aktuelle Pophits im Big-Band-Sound
mit Flower-Power-Einlagen (die Sitar!) einzuspielen, dazu zwei Szabo Originale
und "Forest Flower" von Charles Lloyd. Das klingt wie eine leicht
wilde Version von James Last (wohlwollend gesehen) oder Max
Greger (weniger wohlwollend ...) und muss uns auch nicht gefallen,
aber in manchen (schwachen) Moment kann ich sowas durchaus geniessen.
Auf jeden Fall spielt Szabo ein paar schön-schräge Gitarrensoli
und Tom Scott lässt auch mal die Sau raus. Aufmerksam wurde ich auf
die Platte durch eine deutsche Pressung bei EMI unter dem Namen "Intercontinental
Jazz", einer damals typischen Serie von instrumentaler "Unterhaltungsmusik",
die man sehr schnell in den Grabbelkisten der Kaufhäuser fand, die
jeweils einen Zug der Bundesbahn auf dem Cover hatte. James Last war und
ist immer noch König dieser Branche.
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"LIGHT MY FIRE was something special," recalls Bob Thiele. "Because I believe it was the first time that we took some contemporary songs like the Doors' "Light My Fire" and recorded with a large orchestra." By 1967, however, such an event was not uncommon. Leading big bands, such as Count Basie's and Duke Ellington's, had already recorded Top 40 pop tunes in a big-band context. But as critic John F. Szwed points out, Thiele's innovation here was "the smaller group that has been set within the larger." In other words the success that Szwed attributes to this recording is Thiele's rock-and-roll rhythm section in a traditional jazz big-band.
With this recording, Thiele seemed to marry his divergent musical tastes. Unfortunately, Sid Feller's unimaginative arrangements highlight the robotic quarter-note cadenzas of the most pedestrian rock music. Without Szabo's incisive solos throughout, LIGHT MY FIRE would surely have many of the qualities associated with the anonymous Hollywood rock soundtracks of the period. It is certainly Szabo, and his performance alone, which draws the listener back to this recording. His blues riffing on "Rainy Day Woman," astounding finger dynamics in "Fakin' It" and typically inventive soloing in his own "Krishna" offer the listener ample pleasure. Szabo seems isolated from the proceedings though. The most interaction he has with the orchestra is in Feller's harmonically-rich arrangement of the Byrds' "Eight Miles High" where, briefly, he even spars with Tom Scott's workmanlike tenor.
Critic Frank Kovsky aptly intuited the album was "designed to demonstrate to followers of jazz and rock the virtues of 'the other' music." Only Szabo, who's ears were already tuned toward the emerging innovations of the new fusion guitars of Eric Clapton and George Harrison, brings Kovsky's insight to the target. The voice of his guitar peels through a session like this; a charismatic ability to blend light and shadow, and float effortlessly between narrowly defined concepts of rock or jazz. Even Thiele recalled, "I'll never forget one part of the project. "Sid Feller was the arranger and of course I was in the control room. He actually started to get confused because I was picking up on what Coltrane probably would have done where I signaled with my hands to just keep going or just keep repeating and let the guy [Szabo] play for almost as long as he wanted. Sid later told me, ' I didn't know what the hell to do or when to stop so all I could do was keep looking at you'." One can well imagine Thiele many times over entranced at the helm of a developing John Coltrane pattern and likewise sense a powerful sorcery directing Szabo during these sessions.
(www.dougpayne.com)
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Pharoah Sanders: "Karma" (A-9181, 19. Feb. 1969) |
"Hippie-Jazz" sagen manche Leute - und meinen das wohl auch
eher abfällig. Ende 70er (oder Anfang 8oer?) Jahre habe ich den
Mann mal live auf dem wunderbaren Jazzfestival in der Balver Höhle
im Sauerland(!) gesehen, was einer der bewegendsten Konzerteindrücke
meines Lebens wurde. Und weil ich ja nie John Coltrane live erleben
konnte, muss ich zumindest sagen: der beeindruckendste Saxofonspieler,
den ich je gesehen habe.
Sänger Leon Thomas durfte seine Stimme mit dem markanten
Jodeleffekt bald darauf auch bei Santana (auf "Welcome"
von 1973) erheben.
Hier noch ein Gimmick für die Coverversion-Freaks: das fast 33minütige
"The Creator Has A Masterplan" gibt es doch tatsächlich
zweimal in der Interpretation von Jeffrey Lee Pierce und seinem
Gun Club, natürlich ohne solch
instrumentale Höchstleistungen wie hier, aber trotzdem (?) recht
interessant gemacht: auf dem 84er Studioalbum "The Las Vegas Story"
und dem Livealbum "Ahmed's Wild Dream" aus den 90ern. Coltrane-Sanders-Santana-Gun
Club: eine interessante, leicht bizarre Mischung, die aber irgendwie
meinen Nerv trifft!
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"Although introduced as a protégé of John Coltrane
and touted by many as his heir apparent, reedman Pharoah Sanders quickly
proved his own man. His shared interest in the "cosmic" music
of Coltrane's final period belies the fact that Sanders frequently plays
with an unhurried sense of peace and satisfaction rarely found in his
mentor's music. His use of space, African and Asian motifs and instruments,
and simple, repetitive melodies also pointed the way for jazz, rock, and
new age musicians in the '70s and '80s, while his sometimes raucous use
of harsh, shrieking runs influenced many of jazz's most adventurous saxophonists.
The centerpiece of Karma is the marathon half-hour octet recording "The
Creator Has a Master Plan." Although the track features a warm vocal
by Leon Thomas, its true feature artist for almost the entire length is
Sanders, who carries the melody, feel, and improvisation firmly on his
shoulders. All of Sanders's key elements--Afro-centric spiritualism, sweeping
use of mood from long, relaxed intervals to frenetic cacophony, and a
deep sense of melody and rhythm--are in evidence. The album's religious
feeling is cemented by the album's closer, "Colors," which serves
as a deeply felt invocation."
(Fred Goodman, Amazon)
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Charlie Haden: "Liberation Music Orchestra" (A-9183, 29. April 1969) |
Unter der Führung des Bassisten ist hier eine der besten und am prominentesten
besetzten mittelgroßen Bands des zeitgenössischen Jazz versammelt,
um "Revolutionslieder" zu spielen, u. a. sind dabei die Pianistin
und Komponistin Carla Bley, die Trompeter Don Cherry und
Michael Mantler, Schlagzeuger Paul Motian, die Saxofonisten
Dewey Redman und Gato Barbieri, sowie Gitarrist Sam Brown.
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A fascinating reissue that comfortably straddles the lines of jazz, folk
and world music, working up a storm by way of a jazz protest album that
points toward the Spanish Civil War in particular and the Vietnam War
in passing. Haden leads the charge and contributes material, but the real
star here may in fact be Carla Bley, who arranged numbers, wrote several,
and contributed typically brilliant piano work. Also of particular note
in a particularly talented crew is guitarist Sam Brown, the standout of
"El Quinto Regimiento/Los Cuatro Generales/Viva La Quince Brigade,"
a 21-minute marathon. Reissue producer Michael Cuscuna has done his best
with the mastering here, but listeners will note a roughness to the sound
-- one that is in keeping with the album's tone and attitude.
(by Steven McDonald, AMG))
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Pharoah Sanders: "Jewels Of Thought" (A-9190, Okt. 1969) |
Gleich vier Alben nahm der "Ziehsohn" von John Coltrane 1969
auf und brachte in dem Jahr auch schon gleich drei davon heraus. "Karma"
stammte vom 14. und 19. Februar und der Nachfolger (?) "Jewels Of
Thought" wurde am 20. Oktober aufgenommen. Wieder gibt es lange extatische
Nummern und wieder sind interessante Coverversionendavon zu erwähnen:
Eugene Chadbourne zersägt mit seinen Freunden von Camper
Van Beethoven die "Gottespreisung" "Hum-Allah ..."
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In 1969, Pharoah Sanders was incredibly active, recording no less than four albums and releasing three. The band on Jewels of Thought is largely the same as on Deaf Dumb Blind and Karma, with a few changes. Idris Muhammad has, with the exception of "Hum-Allah-Hum-Allah Hum Allah," replaced Roy Haynes, and Richard Davis has permanently replaced Reggie Workman and Ron Carter, though Cecil McBee is still present for the extra bottom sound. Leon Thomas and his trademark holy warble are in the house, as is Lonnie Liston Smith. Comprised of two long cuts, the aforementioned and "Sun in Aquarius," Jewels of Thought sees Sanders moving out from his signature tenor for the first time and delving deeply into reed flutes and bass clarinet. The plethora of percussion instruments utilized by everyone is, as expected, part of the mix. "Hum-Allah" begins with a two-chord piano vamp by Smith and Thomas singing and yodeling his way into the band's improvisational space. For 12 minutes, Sanders and company mix it up -- especially the drummers -- whipping it first quietly down into the most pure melodic essences of Smith's solo and then taking the tension and building to ecstatic heights with all manner of blowing and intervallic interaction between the various elements until it just explodes, before coming down in pieces and settling into a hush of melodic frames and the same two-chord vamp. On "Sun in Aquarius," African thumb pianos, reed flutes, sundry percussion, and orchestra chimes are employed to dislocate all notions of Western music. Things get very quiet (though there is constant motion); the innards of the piano are brushed and hammered quietly before Sanders comes roaring out of the tense silence with his bass clarinet, and then the tenor and bass share an intertwined solo and Smith starts kicking ass with impossibly large chords. It moves into another two-chord vamp at the end of 27 minutes, to be taken out as a closed prayer. It's more like a finished exorcism, actually, but it is one of the most astonishing pieces by Sanders ever.
(by Thom Jurek, All Music Guide)
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John Coltrane: "Transition" (A-9195, 10. Juni 1965, 1970) |
Aus
dem von Alice Coltrane verwalteten Nachlass ihres
Gatten stammt auch diese Platte von 1970 mit Aufnahmen des klassischen
Coltrane Quartetts mit McCoy Tyner, Elvin Jones und Jimmy
Garrison vom Sommer 1965, also kurz nach "Quartet
Plays" und unmittelbar vor "Ascension"
aufgenommen.
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Recorded in June of 1965 and released posthumously in 1970, Transition acts as a neat perforation mark between Coltrane's classic quartet and the cosmic explorations that would follow until Trane's passing in 1967. Recorded seven months after the standard-setting A Love Supreme, Transition's first half bears much in common with that groundbreaking set. Spiritually reaching and burningly intense, the quartet is playing at full steam, but still shy of the total free exploration that would follow mere months later on records like Sun Ship and the mystical atonal darkness that came in the fall of that same year with Om. McCoy Tyner's gloriously roaming piano chord clusters add depth and counterpoint to Coltrane's ferocious lyrical runs on the five-part suite that makes up the album's second half. In particular on "Peace and After," Tyner matches Trane's range of expression. The angelically floating "Dear Lord," a meditative pause in the album's center, holds true to the straddling of the line between modes of thinking and playing that define Transition, not quite as staid as the balladry of Trane's earlier hard bop days, but nowhere near the lucid dreaming that followed. Only nearing the end of "Vigil" does the quartet hint at the fury of complete freedom it would achieve later in the year on Sun Ship, or even more, provide a precursory look at terrain Coltrane would explore in duets with drummer Rashied Ali on Interstellar Space in 1967. [The omission of "Dear Lord” on some issues is replaced with the similarly subtle "Welcome" and still other issues include bonus album closer "Vigil"]
(by Fred Thomas, All Music Guide)
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Alice Coltrane: "Ptah, The El Daoud" (A-9196, 26. Jan. 1970) |
Ich würde nie soweit gehen, Alice Coltrane bösartig als die
Yoko Ono (oder Courtney Love?) des Jazz zu
bezeichnen: zum einen mag ich Yoko und es wäre somit
von meiner Seite aus auch keine Beleidigung (OK: beim Courtney-Vergleich
wäre es vielleicht eher eine!). Zum anderen machte sie auch in der
Zeit nach dem Tode ihres Mannes John Coltrane tolle Musik. Zugegebenermaßen
hatte mich damals in den frühen 70ern ihre Zusammenarbeit mit Carlos
Santana noch überfordert. Aber das war meiner musikalischen (und
allgemeinen?) Unreife geschuldet und ist inzwischen korrigiert (siehe
meine Anmerkungen zu "Illuminations"
von 1974!).
"Ptah ..." kann man jetzt zum kleinen Preis neu entdecken. Natürlich
nicht bei Kik oder Plus, sondern bei Zweitausendeins, meinem
Haus- und Hoflieferanten für alten, guten und billigen Jazz. Auf
den vier langen Liedern des Albums spielt Alice 3x Piano und 1x ihre Harfe
(!), begleitet von Ron Carter am Bass und Ben Riley am Schlagzeug.
Dazu kommen die beiden Tenorsaxophonisten Pharoah Sanders
(mit dem sie schon bei John Coltrane gespielt hat) und Joe
Henderson, der hier im Impulse-Kontext zum ersten Mal auftaucht. Die
Platte entwickelt sich schon beim zweiten Hören zu meinem bisherigen
Alice Coltrane Favoriten: eine wunderbare Mischung aus Traditon &
Moderne, souveräne Spieltechnik von Meistern, Emotion pur, auch ohne
wirkliche Free-Jazz-Passagen.
(16.05.2010)
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Sometimes written off as an also-ran to her more famous husband, Alice Coltrane's work of the late '60s and early '70s shows that she was a strong composer and performer in her own right, with a unique ability to impregnate her music with spirituality and gentleness without losing its edges or depth. Ptah the El Daoud is a truly great album, and listeners who surrender themselves to it emerge on the other side of its 46 minutes transformed. From the purifying catharsis of the first moments of the title track to the last moments of "Mantra," with its disjointed piano dance and passionate ribbons of tenor cast out into the universe, the album resonates with beauty, clarity, and emotion. Coltrane's piano solo on "Turiya and Ramakrishna" is a lush, melancholy, soothing blues, punctuated only by hushed bells and the sandy whisper of Ben Riley's drums and later exchanged for an equally emotive solo by bassist Ron Carter. "Blue Nile" is a case where the whole is greater than the sum of its parts; Coltrane's sweeping flourishes on the harp nestle in perfectly with flute solos by Pharoah Sanders and Joe Henderson to produce a warm cocoon of sound that is colored by evocations of water, greenness, and birds. Perhaps as strong as the writing here, though, are the performances that Coltrane coaxes from her sidemen, especially the horn players. Joe Henderson, who can always be counted on for technical excellence, gives a performance that is simply on a whole other level from much of his other work — freer, more open, and more fluid here than nearly anywhere else. Pharoah Sanders, who at times with John Coltrane seemed like a magnetic force of entropy, pulling him toward increasing levels of chaos, shows all of the innovation and spiritual energy here that he is known for, with none of the screeching. Overlooked and buried for years in obscurity, this album deserves to be embraced for the gem it is.
(by Stacia Proefrock, All Music Guide)
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Alice Coltrane: "Journey In Satchidananda" (A-9203, 04. Juni/08. Nov. 1970) |
Ein weiteres großartiges Album von Alice Coltrane, das ich zwar
schon länger als CD-Reissue im Regal stehen habe, aber wegen Laura
Veirs wunderbarer Hommage auf ihrem neuen Album "Warp
And Weft" gerade erst wiederentdecke!
(31.12.2013)
Im Dezember hatte ich bei meinem Lieblinx-Online-Händler auch
noch eine bezahlbare Vinyl-Neuauflage entdeckt und ohne langes Zögern
erneut zugeschlagen. Nach knapp 2 Monaten Wartezeit, ich hatte die Hoffnung
schon aufgegeben, kam die Platte endlich hier bei mir an - und siehe
da: das Album gefällt mir immer besser. Der Musik von Alice
Coltrane und und ihrem Saxofonisten Pharoah Sanders
mit einem großem Klappcover in Händen zu lauschen hat wirklich
was ganz wunderbares ...
(23.02.2014)
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The CD reissue of Alice Coltrane's landmark Journey to Satchidananda reveals just how far the pianist and widow of John Coltrane had come in the three years after his death. The compositions here are wildly open and droning figures built on whole tones and minor modes. And while it's true that one can definitely hear her late husband's influence on this music, she wouldn't have had it any other way. Pharoah Sanders' playing on the title cut, "Shiva-Loka," and "Isis and Osiris" (which also features the Vishnu Wood on oud and Charlie Haden on bass) is gloriously restrained and melodic. Coltrane's harp playing, too, is an element of tonal expansion as much as it is a modal and melodic device. With a tamboura player, Cecil McBee on bass, Rashied Ali on drums, and Majid Shabazz on bells and tambourine, tracks such as "Stopover Bombay" and the D minor modally drenched "Something About John Coltrane" become exercised in truly Eastern blues improvisation. Sanders plays soprano exclusively, and the interplay between it and Coltrane's piano and harp is mesmerizing. With the drone factor supplied either by the tamboura or the oud, the elongation of line and extended duration of intervallic exploration is wondrous. The depths to which these blues are played reveal their roots in African antiquity more fully than any jazz or blues music on record, a tenet that exists today over 30 years after the fact. One last note, the "Isis and Osiris" track, which was recorded live at the Village Gate, features some of the most intense bass and drum interplay -- as it exists between Haden and Ali -- in the history of vanguard jazz. Truly, this is a remarkable album, and necessary for anyone interested in the development of modal and experimental jazz. It's also remarkably accessible.
(by Thom Jurek, All Music Guide)
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Pharoah Sanders: "Thembi" (A-9206, 02. Jan. 1971) |
Zwischen
1968 und 1971 hat der Saxofonist eine große Zahl guter Platten beim feinen
Impulse-Label veröffentlicht, auf dem auch schon das Spätwerk
von Coltrane herauskam. Was ist dieses mal anders als etwa bei "Karma"
oder "Jewels Of Thought"? Leon Thomas
jodelt nicht mehr, Lonnie Liston Smith setzt sogar einmal ein Rhodes-E-Piano
ein (steh ich SEHR drauf!). Insgesamt kürzere Lieder mit einer größeren
stilistischen Breite. Nach wie vor eine tolle Musik! |
Howard Roberts: "Antelope Freeway " (A-9207, 23. März 1971) |
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Alice Coltrane: "Universal Consciousness" (A-9210, 19. Juni 1971) |
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Recorded between April and June of 1971, Alice Coltrane's Universal Consciousness
stands as her classic work. As a testament to the articulation of her
spiritual principles, Universal Consciousness stands even above World
Galaxy as a recording where the medium of music, both composed and improvised,
perfectly united the realms of body (in performance), speech (in the utterance
of individual instrumentalists and group interplay), and mind (absolute
focus) for the listener to take into her or his own experience. While
many regard Universal Consciousness as a "jazz" album, it transcends
even free jazz by its reliance on deeply thematic harmonic material and
the closely controlled sonic dynamics in its richly hued chromatic palette.
The set opens with the title track, where strings engage large washes
of Coltrane's harp as Jack DeJohnette's drums careen in a spirit dance
around the outer edge of the maelstrom. On first listen, the string section
and the harp are in counter-dictum, moving against each other in a modal
cascade of sounds, but this soon proves erroneous as Coltrane's harp actually
embellishes the timbral glissandos pouring forth. Likewise, Jimmy Garrison's
bass seeks to ground the proceedings to DeJohnette's singing rhythms,
and finally Coltrane moves the entire engagement to another dimension
with her organ. Leroy Jenkins' violin and Garrison's bottom two strings
entwine one another in Ornette Coleman's transcription as Coltrane and
the other strings offer a middling bridge for exploration. It's breathtaking.
On "Battle at Armageddon," the violence depicted is internal;
contrapuntal rhythmic impulses whirl around each other as Coltrane's organ
and harp go head to head with Rashied Ali's drums. "Oh Allah"
rounds out side one with a gorgeously droning, awe-inspiring modal approach
to whole-tone music that enfolds itself into the lines of organic polyphony
as the strings color each present theme intervalically. DeJohnette's brushwork
lisps the edges and Garrison's bass underscores each chord and key change
in Coltrane's constant flow of thought.
On side two, "Hare Krishna" is a chant-like piece that is birthed
from minor-key ascendancy with a loping string figure transcribed by Coleman
from Coltrane's composition on the organ. She lays deep in the cut, offering
large shimmering chords that twirl -- eventually -- around high-register
ostinatos and pedal work. It's easily the most beautiful and accessible
track in the set, in that it sings with a devotion that has at its base
the full complement of Coltrane's compositional palette. "Sita Ram"
is a piece that echoes "Hare Krishna" in that it employs Garrison
and drummer Clifford Jarvis, but replaces the strings with a tamboura
player. Everything here moves very slowly, harp and organ drift into and
out of one another like breath, and the rhythm section -- informed by
the tamboura's drone -- lilts on Coltrane's every line. As the single-fingered
lines engage the rhythm section more fully toward the end of the tune,
it feels like a soloist improvising over a chanting choir. Finally, the
album ends with another duet between Ali and Coltrane. Ali uses wind chimes
as well as his trap kit, and what transpires between the two is an organically
erected modal architecture, where texture and timbre offer the faces of
varying intervals: Dynamic, improvisational logic and tonal exploration
become elemental figures in an intimate yet universal conversation that
has the search itself and the uncertain nature of arrival, either musically
or spiritually, at its root. This ambiguity is the only way a recording
like this could possibly end, with spiritual questioning and yearning
in such a musically sophisticated and unpretentious way. The answers to
those questions can perhaps be found in the heart of the music itself,
but more than likely they can, just as they are articulated here, only
be found in the recesses of the human heart. This is art of the highest
order, conceived by a brilliant mind, poetically presented in exquisite
collaboration by divinely inspired musicians and humbly offered as a gift
to listeners. It is a true masterpiece. The CD reissue by Universal comes
with a handsome Japanese-style five-by-five-inch paper sleeve with liner
notes reprinted inside and devastatingly gorgeous 24-bit remastering.
(by Thom Jurek, All
Music Guide)
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John Klemmer: "Waterfalls" (A-9220, 17. Juni 1972) |
Entdeckt habe ich dieses Album des Saxofonisten zu Studentenzeiten in
den 80ern in der Duisburger Stadtbücherei, aber meine Kassettenkopie
ging schon vor langer Zeit verloren. Später habe ich immer mal wieder
in eines seiner zahlreichen anderen Alben hineingehört, war aber
nie begeistert über den dort gebotenen, viel zu kommerziellen Fusionsjazz.
Vor wenigen Tagen habe ich dann bei meinem USA-Urlaub im Amoeba-Store
im Haight/Ashbury-Bezirk von San Francisco eine gute erhaltenes Exemplar
im wunderschönen Klappcover für schlappe 2 Dollar und 99 Cent
entdeckt und natürlich nach Hause geschleppt!
Klemmers bestes Album (soweit ich das beurteilen kann!) mit Crusaders-Saxofonist
(!) Wilton Felder am Fender Bass, dem Neuseeländer Mick
Nock am Fender Rhodes E-Piano, Eddie Marshall am Schlagzeug
und dem englischen Multiinstrumentalisten und Studiocrack Victor Feldman
als Perkussionisten. Tolle Band, toller Sound.
(27.06.2012)
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John Klemmer was (along with Eddie Harris) a pioneer and an innovator at utilizing electrical devices on his saxophone. For this live set, Klemmer used an Echoplex on his tenor and soprano and was joined by keyboardist Mike Nock, electric bassist Wilton Feldman, drummer Eddie Marshall, Victor Feldman on percussion, and (on two of the eight songs) vocalist Diana Lee. Recorded live on June 17, 1972 (with additional recording added five days later), this CD reissue gives one a good example of Klemmer's playing before his mood music records caught on. He certainly achieved some unusual effects at the time although he never became an influential force. Worth investigating by open-eared listeners.
(by Scott Yanow, All Music Guide)
A live performance from saxophonist Klemmer and friends captured in 1972 at the Ash Grove in LA. All originals and all wrapped in the blanket of sound created by Klemmer's idyllic visions. Peaceful without being sappy, strong without being harsh. Although performed in front of an audience there are passages a bit dreamlike and personal. Never one to grandstand John shares the spotlight around with his fellow travelers. Wonderful cover art on this gatefold sleeve has a bit of that early seventies utopian wishfulness about it.
(tralfaz-archives.com)
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Archie Shepp: "Kwanza" (A-9262, 1968/69, 1974) |
Fünf Aufnahmen aus vier verschiedenen Sessions von September 1968
bis August 1969, die so gut sind, dass ich mich frage, warum es bis 1974
zur Veröffentlichung gebraucht hat. Trotz unterschiedlicher Besetzungen
und insgesamt etwa 25 beteiligter Musiker wirkt das alles wie aus einem
Guss. Mit dabei u.a.: Leon Thomas (der Jodler von Pharoah
Sanders und Santana), Trompeter
Woody Shaw, Posaunist und Komponist Grachan
Mocur III, Andy Bey, Pianist Cedar
Walton und die Trommler Bernard Purdie und Joe Chambers.
(31.01.2010)
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Kwanza is a curious Archie Shepp recording. Released in 1969 on Impulse, it features cuts recorded between September 1968 and August 1969 with an assortment of lineups. Four of the album's five cuts were produced by Bob Thiele, and one, "Slow Drag," by Ed Michel. Shepp composed three tunes here, and he is in the company of musicians such as Grachan Moncur III (who composed "New Africa"), Jimmy Owens, Dave Burrell, Wally Richardson, Bob Bushnell, Bernard Purdie and Beaver Harris, Leon Thomas, Charles Davis, Woody Shaw, Cedar Walton, Wilbur Ware, Joe Chambers, Cecil Payne, and others. As the title might suggest, Kwanza is a joyful record, full of celebration in blues and jazz. "Back Back" opens the set with a colossal funky blues that feels like an out version of the JB's with Burrell kicking it on B-3. The all-too-brief "Spoo Dee Doo," showcases Thomas' unique, and truly awesome vocal stylings along with Tasha Thomas and Doris Troy providing a swinging backing R&B chorus. "New Africa" is the most vanguard track here, with a different rhythm section than on "Back Back," and no guitar, Burrell returns to his piano. It begins in a manner that suggests anger, but not rage. It becomes an edgeless, rounded meditation on joy and gratitude, a statement of purpose at realization and transcendence with Shepp, Owens. and Davis playing alongside Moncur as a monumental choral line in timbres; textures, big harmonic reaches and ultimately resolution. "Slow Drag," is a funky blues tune, it struts a minor key line that feels like a mutated "Wade in the Water," but its Latin rhythms and the killer bass work of Wilbur Ware make the cut a standout. The set closes with Cal Massey's "Bakai," a tune that walks a fringed line on the inside and swings like mad. Kwanza may not be one of Shepp's better known recordings, but it is certainly one of his fine ones.
(by Thom Jurek, All Music Guide)
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Keith Jarrett: "Treasure Island" (A-9274, 27./28. Februar 1974) |
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»Treasure Island« war 1974 nach »Fort Yawuh« das zweite Album, das Keith Jarrett für das Label Impulse! einspielte. Zu diesem Zeitpunkte hatte er bereits fünf Alben für den Münchner Konkurrenten ECM aufgenommen, die den Pianisten musikalisch allerdings von einer anderen Seite zeigten. Auf »Treasure Island« präsentierte sich Jarrett (der hier neben Piano auch Sopransaxophon spielte) mit seinem amerikanischen Quartett, das aus Avantgarde-erfahrenen Musikern bestand: Tenorsaxophonist Dewey Redman, Bassist Charlie Haden und Schlagzeuger Paul Motian. Hinzu kamen außerdem Gitarrist Sam Brown sowie die beiden Perkussionisten Guilherme Franco und Danny Johnson.
Der All Music Guide bezeichnet das amerikanische Quartett, das Keith Jarrett in den 1970er Jahren mit dem Saxophonisten Dewey Redman, Bassist Charlie Haden und Schlagzeuger Paul Motian unterhielt, als die beste Band, mit der der Pianist je zusammengespielt hat.
Darüber kann man angesichts von Jarretts euopäischem Quartett mit Jan Garbarek und dem Standards-Trio mit Gary Peacock und Jack DeJohnette natürlich trefflich diskutieren. Unbestreitbar ist, dass das amerikanische Quartett besser als jedes andere Ensemble Jarretts erstaunliche Vielseitigkeit zum Vorschein brachte.
»Treasure Island« war 1974 das zweite von insgesamt acht Alben, die dieses Quartett (das hier noch um den Gitarristen Sam Brown und die Perkussionisten Guilherme Franco und Danny Johnson erweitert wurde) für Impulse! aufnahm.
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Keith Jarrett: "Shades" (A-9332, Juni 1975) |
Ein drittes Impulse!-Vinyl, das bereits seit meinen "Jugendtagen"
in meinem Plattenregal steht - und das ich irgendwie vergessen hatte.
Mitte der 70er gehörte Impulse! zu ABC und die Zeit der schönen Klappcover war leider vorbei.
Damals war Keith Jarrett irrsinnig produktiv, brachte für Impulse! und für ECM
gleichzeitig zahlreiche Alben heraus. Bei "Shades" wurde das "klassische"
Jarrett-Quartett (Dewey Redman - Saxofon, Charlie Haden - Bass und Paul Motian - Schlagzeug)
durch den südamerikanischen Perkussionisten Guilherme Franco zum Quintett.
(25.09.2009) |
Alice Coltrane: "Translinear Light" (Aufnahme: 2004) |
Ein fast vergessenes spätes Meisterwerk! Ich habe keine Ahnung, warum
mir diese CD bislang entgangen ist. Produziert von ihrem Sohn Ravi
Coltrane, der den Mut hat, das gleiche Instrument wie sein Vater zu
seinem eigenen zu machen. Zwar gibt es auf "Translinear Light"
kein Lied mit Harfe, aber Alice lässt ihre einmalige Wurlitzer-Orgel
erklingen. Grandios.
(24.01.2014)
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Für Freejazzer und New Thing Freunde ist Alice Coltrane eine der klassischen, musikalischen Größen schlechthin. Für alle anderen Jazzfans ist sie, neben der Tatsache die Ehefrau von Saxophon Legende John Coltrane zu sein, eine brilliante und extrem vielseitige Pianistin.
Coltranes Wurzeln lagen ursprünglich im Bop, im Laufe ihrer Karriere spielte sie u. a. mit Stan Getz, Roy Haynes, Joe Henderson, Kenny Burrell, Pharoah Sanders und nicht zuletzt John Coltrane. 1969 übernahm Alice Coltrane McCoy Tyners Platz in John Coltranes Working Band.
Gegen Ende der 60er Jahre wurde Alice Coltrane zu jener psychedelischen Free Jazz Ikone die sie bis heute darstellt. Insbesondere die Alben "Universal Consciousness" und "A Monastic Trio" halfen diesen Mythos zu begründen. Da verwundert es nicht, das alle Welt auf das erste musikalische Outing Coltranes seit Dekaden wartet. Alice Coltranes "Translinear Light" setzt dann auch genau da an, wo man es sich wünscht : progressiver Jazz trifft auf weite modale Klangfarben mit fernöstlichen Elementen. Dabei ist "Translinear Light" deutlich zugänglicher als frühere Aufnahmen und in jedem Fall im modernen Jazz wurzelnd (sowohl Grandmaster Trane als auch Charles Lloyd hätten ihre helle Freude an "Translinear Light").
Alice Coltranes "Translinear Light" ist in jedem Fall zu empfehlen. Den Weg in die Sammlung eines jedem Jazzfans wird Alice Coltranes neues Album spielend finden !
Alice Coltrane erinnert sich ihrer genialen Alben aus den späten Sechzigern und frühen Siebzigern, als sie von den Errungenschaften ihres Mannes ausgehend mit Musikern wie Pharoah Sanders und Joe Henderson einen völlig neuen Kosmos erschloss. Ein- ziger Musiker, der bei den neuen Aufnahmen von damals noch übrig blieb, ist Charlie Haden. Diese Musik ist frei und doch schön, avantgardistisch und doch in rituellem Sinn streng traditionell, ja geradezu schamanisch.
(W. Kampmann in Jazztherik 10 / 04)
Alice Coltranes Musik atmet einen lebendigen Geist, der durch keine Schulen gelehrt werden kann, sie bildet eine so überzeugende eigene Welt, dass man sich bald kaum in einer anderen aufhalten möchte.
(S. Richter in Stereo 11 / 04)
Spirituelle Kraft treibt die Musik von Alice Coltrane noch an. Da lotet sie zum Beispiel mit wuchtigen Akkorden die Klangmöglichkeiten ihres Flügels aus. Was das Instrument an Ausdrucksmöglich- keiten nicht bietet, findet sie in komischen Synthesizer- Sounds oder auf einer fernöstlich klingenden Wurlitzer- Orgel. Die Söhne Ravi und Oran beerben in ihrem Saxofonspiel den hymnischen Gestus des Vaters John Coltrane.
(L. Jänichen in stereoplay 11 / 04)
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Rolf & Joachim Kühn Quartet: "Lifeline" (Aufn.: 30. Okt. 2011) |
Insider wissen natürlich, dass die Kühn-Brüder bereits 1967
als erste (?) deutsche Künstler auf dem
legendären Jazzlabel Impulse eine Platte herausgebracht
hatten. Jetzt gibt es den überraschenden Nachfolger - überraschend
vor allem, weil hier nicht altersgerecht "vor sich hin geswingt
wird", wie etwa dann, wenn Altersgenossen wie Max Greger
und Co. heutzutage noch musizieren, sondern weil Klarinettist Rolf
Kühn (über 80!), sein jüngerer Bruder Joachim
Kühn am Piano zusammen mit einer Rhythmusgruppe auf Weltniveau
(Trommler Brian Blade und Bassist John Patitucci) ein
wirklich gutes, herrlich unkommerzielles Jazzalbum aufgenommen haben.
(01.06.2012)
Impulse im neuen Jahrtausend ist anscheinend nicht mehr als ein Etikett,
mit dem Universal bestimmte Jazzplatten verkauft. Auf jeden Fall gibt
es keine überschaubaren Bestellnummern mehr, die nur für das
Label gelten (genauso wie bei Blue Note!)
(04.01.2013)
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Ein Gipfeltreffen zweier deutscher und zweier amerikanischer Jazz-Legenden! Die Brüder Rolf und Joachim Kühn nach langer Zeit wieder gemeinsam auf CD - erstmals zusammen mit den US-Stars John Patitucci und Brian Blade. Das Comeback-Album der beiden Gewinner des Echo Jazz 2011 in der Kategorie "Lebenswerk" Joachim Kühn gilt international als einer der ganz Großen des modernen Jazz-Piano, seine Solo-CDs und Zusammenarbeiten mit Legenden wie Ornette Coleman haben ihn weit über die deutschen Grenzen bekannt gemacht. Sein Bruder Rolf gilt als einer der letzten Meister der Jazz-Klarinette und spielte mit Benny Goodman, Ella Fitzgerald und zahllosen anderen. Jetzt kommen beide mit einem packenden Modern Jazz-Album zurück, das wirkliche Fans dieser Musik zu Beifallsstürmen hinreißen wird. Dies ist kein Lounge-Jazz, sondern endlich wieder fordernder, intensiver, improvisierter Jazz von vier absoluten Meistern ihrer Instrumente. "Lifeline" schlägt auch einen Bogen zum legendären 1967er Album der beiden, "Impressions Of New York", das damals sensationellerweise auf dem US-Label Impulse erschien - so wie ihr großartiges neues Album ebenfalls.
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Sons Of Kemet: "Your Queen Is A Reptile" (Aufn.: ? * Veröff.: März 2018) |
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Your Queen Is a Reptile signals the arrival of Caribbean-born, London-based saxophonist/clarinetist Shabaka Hutchings' Sons of Kemet on Impulse! The band's unusual lineup -- saxophone/clarinet, tuba, and two or three drummers -- fits with the historic label's revolutionary tradition forged by John and Alice Coltrane, Pharoah Sanders, etc. Hutchings is no mere descendent of his heroes, however. Over nine years he's amassed dozens of musical credits (including work with Mulatu Astatke and Yusef Kamaal) and leads three different bands: Sons of Kemet, Shabaka and the Ancestors, and the electro space-jazz outfit Comet Is Coming.
This is Sons of Kemet's third album. Its title refers to the white patriarchy as made manifest in royal and political matriarchies (the queen and Theresa May), and their unrepentant racism toward immigrants. The nine tracks pay homage to iconic black women from Angela Davis and Harriet Tubman to social psychologist Mamie Phipps Clarke and Hutchings' own great-grandmother Ada Eastman. Despite the charged nature of the concept, these sounds are not easily categorized as "angry." In fact, if one knew nothing about the motivation here, she would swear these sounds reflected only black celebration and joy. Herein lies the terrain where the carnival tradition of the Caribbean stretches west and north simultaneously to New Orleans marching bands and South London's adventurous, well-integrated contemporary music scene; it's where modern avant-jazz meets funk, folk tradition, grime (thanks to two raps by poet Joshua Idehen), and reggae (courtesy of toaster Congo Natty). "My Queen Is Ada Eastmen" opens with rolling double-drum kits (Tom Skinner and Seb Rochford -- the latter alternates with or complements Eddie Hick and Moses Boyd) while Theon Cross' tuba establishes a hypnotic bassline and Hutchings weaves a labyrinthine, almost snaky melody. They dig deep into reggae with "My Queen Is Mamie Phipps Clarke," as Natty delivers a Rasta poem with Hutchings' tenor winding around him amid stretched-out dub effects. "My Queen Is Angela Davis" equates, knotty, martial, yet funky rhythms as Cross and Hutchings exchange a contrapuntal lyric line that touches on carnival music and Arabic double-harmonic scales. While "My Queen Is Nanny of the Maroons," titled for the famed Jamaican anti-colonialist, uses a hypnotic Nyabinghi rhythm, the tuba lays down a rocksteady bassline and Hutchings breathes out a gentle modal ballad. Nubya Garcia adds a second saxophone to "My Queen Is Yaa Asantewaa" amid an incantatory Ghanaian-style drumming and declarative tuba. On "My Queen Is Albertina Sisulu," the drumming and stretched harmony delineate where South African township jive meets avant-jazz (and traces a direct line from Brotherhood of Breath). Hip-hop, funk, and Fela all meet in closer "My Queen Is Doreen Lawrence" (titled for the Labor MP), with punchy tenor lines, roiling snares, and kick drums with bleating below the floor bass notes. Your Queen Is a Reptile is easily Sons of Kemet's most compelling outing. It offers inspired stylistic contrasts, canny improvisation, and killer charts. It's tight, furious, joyous, and inspirational.
(by Thom Jurek, All Music Guide)
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John Coltrane: "Both Directions At Once" (Aufn.: 06.03.1963 * Veröff.: Juni 2018) |
Bislang verschollene Aufnahmen vom 06.03.1963 ...
(07.07.2018)
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Eine tatsächliche Sensation. Eine komplett unveröffentlichte Studio-LP, am 6.3.1963 mit dem klassischen Quartet in seiner Blütezeit aufgenommen, die Mastertapes gingen verloren, im Nachlaß seiner 1. Ehefrau fand sich ein Referenz-Band, der Sound richtig gut (mono). Die einfache LP/CD-Version enthält 7 Titel: 2 sind völlig unbekannte Originale (bei beiden spielt er Sopran-Sax), unbenannt, das eine swingend im typischen Trane-Sound der Zeit, das andere schon ziemlich spirituell, melodisch ausgezeichnet, ein bischen Latin-Flair – ein echtes großartiges Highlight! Auch „Slow Blues“ (mit 11 Min. längster Track) kannte man nicht; ja, langsam und mächtig bluesig, doch zugleich agil, emotional, sehr gehaltvoll, in der 1. Hälfte ohne Piano, in der (schnelleren) 2. mit – ein weiterer toller Höhepunkt! Was auch auf Nature Boy zutrifft (das erst 2 Jahre später, wesentlich anders, wieder auftauchte, auf Quartet Plays), dunkel in klasse Atmosphäre, ausnehmend melodiös, wunderschön, ein feinst federnder komplexer Rhythmus, und sehr komprimiert. Wie auch Impressions, Highlight Nr. 4, zwar auf mehreren LPs drauf, aber sonst immer nur live! Gewohnt schnell, ausgesprochen konzentriert (was hier auf die meisten Stücke zutrifft, sehr auffallend!!), einfach packend! Bleiben noch das ebenfalls exzellente One Up One Down (nicht umgekehrt!), das es bislang nur auf Live-Bootleg gab (ganz straight swingend und feurig, BeBop-Tradition klingt an) und Franz Lehars Vilia (relativ konventionell/ein wenig 50s-angelehnt, wiederum hoch melodisch). Dessen Alternativ-Version auf der Deluxe-Edition (es gibt 7, auf 41 Min.) ist das einzig bekannte Stück hier (erschien als Bonustrack auf Live At Birdland), die beiden Fassungen sind jedoch ganz unterschiedlich im Charakter – schon weil 1x mit Tenor-, 1x mit Sopran-Sax gespielt! Was erstaunlicherweise (Trane experimentierte halt gerne) mehrfach vorkommt. Schon deshalb, und weil weitere Einzelheiten erheblich bei den Alternativ-Versionen abweichen (z.B. die Tempi bei 3 Impressions-Bonustakes), ist die Deluxe-Edition wirklich lohnend! Noch ein Wort zur hohen Melodiösität: Dazu trägt bei, daß Trane ungewohnt oft die Themen wiederholt (z.B. nach den Soli). Absolutes Muß, finde ich.
(dvd, Glitterhouse)
Years of canonization have obscured how John Coltrane was at a bit of crossroads in the early '60s, playing increasingly adventurous music on-stage while acquiescing to Impulse!'s desire to record marketable albums. Whenever he could, producer Bob Thiele would capture Coltrane working out new music with pianist McCoy Tyner, drummer Elvin Jones, and bassist Jimmy Garrison. One of these sessions happened at Rudy Van Gelder's New Jersey studio on March 6, 1963, when Coltrane's quartet was in the thick of a residency at New York's Birdland and just before they were scheduled to cut an album with vocalist Johnny Hartman. John Coltrane and Johnny Hartman appeared in record stores in July 1963, but apart from "Vilia," which popped up on an Impulse! sampler in 1965, the March 6 session sat on the shelf for decades, eventually getting ditched when the label decided to clear out its vaults in the 1970s. Coltrane's reference tape survived, eventually unearthed by his family and assembled for release as Both Directions at Once by Impulse! in 2018.
Both Directions at Once -- which is available as a single disc and as a double-disc set containing all the alternate takes from the session -- exists on a plane that's somewhere between a rehearsal and a finished album. Two of the original songs are untitled, their melodic themes are perhaps a shade fuzzy, the band is vigorous but loose. It lacks the polish of the albums Impulse! released during Coltrane's lifetime, in other words, but that slight rough edge also lends Both Directions at Once no small share of vitality which, in turn, makes it seem even livelier when compared to the two collaborative LPs the label put out in 1963. Throughout the recordings, the quartet is stretching and testing itself, inching ever closer to the exploratory sound that would define Coltrane's mid-'60s. They're still firmly within the realm of accessible bop here, expanding "Nature Boy" and finding crevices within the bars of "Slow Blues," while the original material -- including "Impressions," which would provide the title track on a subsequent 1963 album -- is conversational yet elliptical, pushing at the boundaries of the expected without truly breaking free. As a historical document, this is a necessary footnote, providing evidence that the experimental side of Coltrane did not lay dormant during the early '60s, but the pleasant surprise is that Both Directions at Once is also enjoyable on its own terms as a long-playing record. Impulse! has sequenced the existing recordings so they have an ebb and flow that mirrors a finished album. Just as impressively, the bonus disc of alternate takes works on its own terms, while also lending an illusion that the first disc is a completed work. And that means Both Directions at Once is truly a rare thing: an important discovery from the vault that's also a blast to hear.
(by Stephen Thomas Erlewine, All Music Guide)
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The Comet Is Coming: "Trust In The Lifeforce Of The Deep Mystery" (Aufn.: Feb./Aug. 2017 * Veröff.: März 2019) |
[Hawkwind]
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Das im vergangenen Jahr erschienene Sons-Of-Kemet-Album »Your Queen Is A Reptile« fand mit seiner atemlosen Jazz-Energie unzählige Fans und steht an der Spitze diverser Bestenlisten 2018. Saxophonist Shabaka Hutchings feierte damit seinen großen Durchbruch. Jetzt legt er mit seiner zweiten Formation einen Elektro/Jazz-Kracher gleichen Kalibers nach.
Mit dem Bandprojekt The Comet Is Coming bringt er auf Impulse! Records einen unerhörten Mix aus Jazz, Electronica, Funk und Psychedelic Rock heraus, der zwischen Jazz Club und Tanzfläche eine verdammt gute Figur macht.
Zusammen mit Schlagzeuger Betamax und Keyboarder Danalogue sucht King Shabaka, wie sich Hutchings hier nennt, einen neuartigen Zugang zum Jazz. In einem Feature im englischen The Guardian wird die Gruppe für ihr »intergalaktisches Mash-Up aus Jazz, Afrobeat und Electronics« in den Himmel gelobt. Die derzeit in allen Medien angesagte junge englische Jazz-Generation hat in Shabaka Hutchings ihr Gesicht gefunden.
England's sci-fi jazz trio the Comet Is Coming have been exploring the cosmos since 2015 when drummer Maxwell Hallett (Betamax) and keyboardist Dan Leavers (Danalogue) were playing a gig as futurist duo Soccer96 when they encountered Shabaka Hutchings (King Shabaka) hanging near the stage with a saxophone. They invited him up and improvised. Received enthusiastically, the trio formed the Comet Is Coming to explore a mutual love of Sun Ra, John and Alice Coltrane, Mahavishnu Orchestra, and future-forward electronica. After issuing the critically acclaimed Prophecy EP in 2015, they followed with the full-length Channel the Spirits a year later and were nominated for the Mercury Prize. Hutchings, one of the U.K.'s most prominent young saxophonists and bandleaders, inked a deal with Impulse! in 2017. His Sons of Kemet project's acclaimed Your Queen Is a Reptile in 2018, a stellar work of modern modal jazz, was internationally acclaimed. Trust in the Lifeforce of the Deep Mystery picks up where Channel the Spirits and its follow-up EP Death to the Planet left off as it attempts to "envisage a 21st century take on spiritual jazz that is part Alice Coltrane, part Blade Runner." Their association with the legendary American label -- home to many of their influences -- raises expectations that are both warranted and met.
As evidenced by album-opener "Because the End Is Really the Beginning," these cats have no interest in revivalism; theirs is an evolutionary new thing. A blissful synth drone introduces Hutchings' hypnotic sax before shifting into a more dynamic space as Betamax's cymbal shimmer and kick drum pronunciations signal the arrival of the previously unknown. It remains held in a state of tension before "Birth of Creation," prefaced by the rhythm section, articulates a frame for Hutchings' spidery bass clarinet melody that builds on their multidimensional textures. "Summon the Fire" sounds like its title. Amid pulsing analog synths, Hutchings' distorted tenor horn meets Betamax's overdriven snare in a show of pulsing, hard grooves, and the entire record lifts off in an orgiastic celebration of grime-influenced, danceable destruction and creation. "Blood of the Past" is darker, tenser, and freer, given added dimension via the apocalyptic poetry of guest Kate Tempest. An airy intro gives way to skittering, urgent, dubby electro funk in "Super Zodiac." "Timewave Zero" enters from the margins in a soundscape at once cinematic and intimate before articulating a fusion of spiritual jazz-funk, dancehall rhythms, and punky grime. "The Universe Wakes Up" closes the set and atmospherically evokes the spirits of the Coltranes as CIC attempt to reach beyond the heavens. Hutchings' circular breathing underscores the aggressive pulse of the rhythm section. Trust in the Lifeforce of the Deep Mystery is urgent, sophisticated, and humorous. It actually delivers the music of tomorrow via the traditions of past and present; it's a convulsive exercise in the articulation of inner and outer space.
(by Thom Jurek, All Music Guide)
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John Coltrane: "Blue World" (Aufn.: 24.06.1964 * Veröff.: Sept. 2019) |
[Crescent |
A Love Supreme]
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Man sagt: Lightning never strikes twice. Aber es gibt Ausnahmen. In der Jazzwelt wird der Blitz jetzt ein zweites Mal einschlagen!
Im Juni 2018 veröffentlichte Impulse! Records »Both Directions At Once« ein »verlorenes Album« von John Coltrane, aufgenommen im Jahr 1963, das neue Kompositionen Coltranes, aufgenommen mit seinem Classic Quartet mit McCoy Tyner (Piano), Jimmy Garrison (Bass) und Elvin Jones (Drums), zum ersten Mal ans Tageslicht brachte. Die Resonanz bei Medien und Fans war wie erwartet riesig, das jahrzehntealte Album landete auf Platz 21 der US-Billboard-Charts (Coltranes höchstes Debüt aller Zeiten), führte die Jazz-Charts auf der ganzen Welt an und brachte Coltrane unter die Top-20 der Pop-Charts in Großbritannien, Frankreich, Deutschland, Japan, Italien und vielen weiteren Ländern. Bis dato hat »Both Directions At Once« weltweit mehr als eine Viertelmillion Alben verkauft.
Obwohl es ganz danach aussah, dass es sich hier um einen Jahrhundertfund handelt, hat das Schicksal jetzt ein zweites »Coltrane-Ass« aus dem Ärmel gezogen, denn bei Recherchen im Nachzug zu »Both Directions At Once« fand sich ein weiteres Tonband mit einer bislang komplett unveröffentlichten Session des Meisters.
1964 gingen John Coltrane und sein Classic Quartet in Rudy Van Gelders Studio und nahmen in einem für Coltrane beispiellosen Schritt neue Versionen einiger seiner berühmtesten Kompositionen auf. In dem Jahr, in dem er auch »A Love Supreme« aufnahm, wurde Coltrane von Gilles Groulx, einem kanadischen Filmemacher, kontaktiert. Groulx bereitete seinen Film »Le Chat Dans Le Sac« vor, eine in Montreal spielende Liebesgeschichte mit politischen Untertönen. Groulx, ein eingefleischter Coltrane-Fan, war fest entschlossen, den als schwierig geltenden Saxophonisten einen Soundtrack für seinen Film kreieren zu lassen. Groulx trat über einen persönlichen Kontakt zu Bassist Jimmy Garrison an Coltrane heran, und dieser stimmte erstaunlicherweise zu.
Kurzentschlossen trommelte Coltrane seine Quartett-Kollegen Jimmy Garrison, Elvin Jones und McCoy Tyner direkt zwischen den Aufnahmen für die inzwischen legendären Alben »Crescent« und »A Love Supreme« im Juni '64 in den Van Gelder Studios zusammen um etwas in der Coltrane-Welt Beispielloses zu tun: frühere Werke neu zu interpretieren und aufzunehmen.
Regisseur Gilles Groulx war bei den Aufnahmen anwesend. Heute ist unklar, wie viel kreativen Input der Filmemacher hatte und wie viel kreative Abstimmung zwischen ihm und Coltrane stattfand. Auf ¼-Zoll analogem Mono-Band aufgenommen, wurde die Session am 24. Juni 1964 von Rudy Van Gelder in seinem Studio nicht nur aufgenommen, sondern auch abgemischt und gemastert. Überglücklich nahm Groulx am darauffolgenden Tag das Masterband nach Kanada, obwohl in seinem Film am Ende dann nur zehn Minuten der 37- Minuten Aufnahme Verwendung fanden. Für die weltweit erste Veröffentlichung der Musik wurde »Blue World« jetzt von Kevin Reeves bei Universal Music Mastering in New York vom ursprünglichen Analogband neu gemastert, die Vinyl-Edition wurde von Ron McMaster in den Capitol Studios geschnitten.
»Blue World« demonstriert Coltranes künstlerische Entwicklung zusammen mit seinem Classic Quartet an einem Fixpunkt seiner Karriere. Es ist bezeichnend, dass diese Session zwischen zwei von Coltranes expansivsten, spirituell transzendentesten Platten stattfand, die seine Wahrnehmung von dann an bestimmen sollten.
Eine weitere Coltrane-Entdeckung von Weltgeltung!
Tatsächlich noch ein Album mit unveröffentlichten Studioaufnahmen! Im Juni 1964 (1/2 Jahr vor A Love Supreme) mit seinem klassischen Quartet eingespielt (für einen eher überflüssigen Film), von Rudy Van Gelder aufgenommen/gemixt, remastered von den Originaltapes. Ungewöhnlich für Coltrane: Er nahm dafür alte Stücke aus seinem Repertoire neu auf, die erstmals auf Alben von 1957 bis 1962 erschienen (auf Giant Steps, Traneing In, Coltrane Jazz und Coltrane), freilich bis auf das Titelstück (das eigentlich Out Of This World heißt) in anderen Besetzungen. Großteils in (teils wesentlich) kürzeren Fassungen, es klingt konzentriert, (zumal im Vergleich mit den Originalen) ungeheuer souverän, und meist auch und v.a. irgendwie spiritueller, quasi im Vorgriff auf das, was danach kommen sollte… Und tatsächlich deutlich bis ganz klar (noch) besser! Mit Ausnahme von Blue World, das ich auf ähnlichem Level sehe (aber erheblich anders gespielt!). In diversen Stücken soliert Trane wenig, variiert v.a. das Thema (das aber oft wunderbar), einige erweitern das harmonische Grundgerüst, andere erscheinen in mehrfacher Hinsicht weiterentwickelt. Dabei sind: Das herrliche Naima (2 Versionen; sachte feinfühlige diffizile verzaubernde Schönheit!). Besagtes Titelstück (Classic Trane der Zeit inkl. sehr schneller auch ausbrechender Tonkaskaden, ein aufbrausender Schluß mit leicht freier Tendenz). Like Sonny (agiler, kraftvoller als bekannt, die Latin-Essenz verstärkt). Village Blues (3 Versionen, Blues-basiert, lebendiger, das Original wirkt statischer). Traneing In (wohl das „konventionellste“ Stück hier, trotz avanciertem Spiel gegen Schluß). Fazit: Nicht so essentiell wie Both Directions At Once letztes Jahr, aber erstklassig, und lohnend auf alle Fälle!
(dvd, Glitterhouse)
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Sons Of Kemet: "Black" (Aufn.: 2020? * Veröff.: Mai 2021) |
[The Comet Is Coming]
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Der Saxophonist, Komponist, Philosoph und Schriftsteller Shabaka Hutchings kehrt mit einem brandneuen Album seiner für den Mercury Prize nominierten Band Sons of Kemet zurück. Black To The Future, die vierte LP der Band und die zweite auf Impulse! Records, wird am 14. Mai veröffentlicht.
Es ist das bisher dynamischste Projekt der Band mit prominenten Sängern wie Angel Bat Dawid, den Dichtern Moor Mother und Joshua Idehen sowie dem Grime-Künstler D Double E.
Shabaka Hutchings ist stets im Einklang mit - wenn nicht sogar vor - den kulturellen Themen, die in unserer Welt herumwirbeln: Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft. Er gräbt vergessene Mythologien aus, entschlüsselt Klänge der Vergangenheit und stellt eine These für die Zukunft auf. Das setzt sich mit Black To The Future fort, einem politisch ergreifenden und musikalisch reichhaltigen Album, das wie geschaffen dafür ist, im Regal neben Archie Shepps Attica Blues oder John Coltranes Alabama zu stehen.
Musikalisch ist Black To The Future eine weitreichendere Angelegenheit als frühere Sons of Kemet-Alben. Die Kerngruppe - Theon Cross (Tuba), Edward Wakili-Hick (Perkussion), Tom Skinner (Perkussion) - wird durch Gäste wie den britischen Saxophonisten Steve Williamson, den Chicagoer Bandleader und Sänger Angel Bat Dawid, den amerikanischen Dichter Moor Mother, den legendären britischen Grime-MC D Double E, den britischen Künstler/Rapper/Spoken-Word-Musiker Kojey Radical und andere erweitert. Shabaka Hutchings fügt auch komplexe Schichten von Holzblasinstrumenten in der gesamten Platte hinzu, die er während Lockdown einspielte.
Shabaka Hutchings sagt: "Black to the Future ist ein klangliches Gedicht zur Beschwörung von Macht, Erinnerung und Heilung. Es stellt eine Bewegung dar, die neu definiert und bekräftigt, was es bedeutet, nach schwarzer Macht zu streben."
Before listening to Black to the Future, Sons of Kemet's fourth album, reading the track list first is recommended. Bandleader Shabaka Hutchings sequenced it as a poetic statement to accurately and aesthetically foreshadow the record's narrative, thereby framing the context for its music. Sons of Kemet remains a quartet with Hutchings on reeds and woodwinds, Theon Cross on tuba, and Edward Wakili-Hick and Tom Skinner on drums and percussion; they are joined here by a slew of vocal and instrumental guests. Black to the Future carries the torch of musical polemic from Max Roach's We Insist! Freedom Now Suite, Archie Shepp's Attica Blues, and Gil Scott-Heron and Brian Jackson's It's Your World to Linton Kwesi Johnson's Bass Culture, Rip Rig & Panic's Attitude, and Public Enemy's It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back. Sons of Kemet address the Black experience from colonial slavery to Black Lives Matter's international ascendancy amid the struggle for self-determination while erasing artificial boundaries between jazz, dub, highlife, Afrobeat, calypso, rap, funk, and soul, without sterile posturing.
"Field Negus" commences with moaning tenor saxes, roiling snares, and kick drums. Joshua Idehen's urgent, narration was recorded during the BLM protests after George Floyd's death. The collective erases historical time between past and present: They're angry; they know oppression never sleeps. The interplay between Hutchings and guest saxist Steve Williamson blurs skronk and post-bop. "Pick Up Your Burning Cross" features Angel Bat Dawid and Moor Mother trading vocal lines as clattering Afrobeat meets Latin funk inside post-bop. On "Hustle," Kojey Radical and Lianne La Havas entwine rap and honeyed soul over Hutchings' layered woodwinds and reeds and Cross' unruly tuba solo as the drummers trade syncopated fours. In "For the Culture," Hutchings' instruments frame grime emcee D Double E's rap in Middle Eastern modalism, while Cross adds slinky rhythmic pulses and harmonic invention atop a massive Afrobeat groove. "To Never Forget the Source" is a fingerpopping meld of calypso, rhumba, and South African township jazz, rife with call-and-response between brass and reeds. "In Remembrance of Those Fallen"'s lilting whistles and flutes join tenor saxophone and tuba amid zigzagging Latin and Brazilian rhythms, while cumbia meets son jarocho, and skittering Afrobeat as Hutchings sings and screams through his horn amid a rhythmic dirge and dissonant tuba. "Imagine Yourself Levitating" intersects dub reggae, out jazz, and spidery funk. Idehen returns on closer "Black," delivering a prophetic screed as the band chaotically runs through the album's preceding catalog of styles and sounds. He stridently asserts that "Black is tired," while the band bristles. He delves into Black history's record of oppression for proof, but emerges with the hopeful realization that, "This Black praise is dance! This Black struggle is dance! This Black pain is dance!" Black to the Future jams is a staggering achievement. Musically and culturally, Sons of Kemet not only holistically conceive of a future, they begin to create one right now.
(by Thom Jurek, All Music Guide)
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Brandee Younger: "Somewhere Different" (Aufn.: 2020 * Veröff.: Sept. 2021) |
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In den 60er und 70er Jahren verbanden die Jazz-Harfenistinnen Alice Coltrane und Dorothy Ashby den flirrenden Klang des Instrumentes mit dem Groove des Jazz. In diese großen Fußstapfen tritt jetzt Brandee Younger mit ihren atemberaubend schönen, mal schwebenden, mal zupackenden Jazz- und Soul-Sounds.
Sie hat schon mit Musikern wie Pharaoh Sanders, Lauryn Hill und The Roots zusammengearbeitet und hat ihr Major-Label-Debüt in den legendären Van Gelder Studios in New Jersey aufgenommen.
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John Coltrane: "A Love Supreme: Live In Seattle" (Aufn. 05.11.1965 * Veröff.: Okt. 2021) |
[A Love Supreme ]
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Coltranes Meisterwerk live
1965 veröffentlichte John Coltrane sein Album »A Love Supreme«. Das berühmteste und erfolgreichste Studioalbum des Jazzsaxofonisten in Form einer Suite zählt heute zu den wichtigsten Alben des Jazz.
Coltrane nannte »A Love Supreme« eine »bescheidene Opfergabe an das Göttliche«. Keine andere Komposition oder Aufnahme wurde in ähnlicher Weise dargeboten. »A Love Supreme« war sowohl ein individuelles Testament als auch ein öffentliches Statement, eine Predigt des universalistischen Glaubens.
Der Konzertmitschnitt »A Love Supreme: Live In Seattle« erweitert nun die Geschichte eines großen Musikers und eines zeitlosen Musikstücks.
Obwohl es John Coltranes berühmtestes Album war, hatte er es nur selten auf die Bühne gebracht. Bislang stammte die einzige bekannte Liveaufnahme von einem Auftritt auf einem Jazzfestival im französischen Städtchen Antibes an der Côte d’Azur im Jahr 1965. Sie wurde 2002 auf CD veröffentlicht.
Mit »A Love Supreme: Live In Seattle« gibt es nun erstmals eine weitere vollständige Live-Version der Suite, die im Oktober 1965 in Seattle aufgenommen wurde. Es handelt sich dabei um eine seltene private Aufnahme. Das Set wurde 1965 von John Coltrane und Joe Brazil am letzten Abend von Coltranes einwöchigem Aufenthalt im Jazzclub »The Penthouse« in Seattle aufgenommen. Die Performance fand im Sextett statt, das neben dem »klassischen Quartett« mit Pianist McCoy Tyner, Bassist Jimmy Garrison und Schlagzeuger Elvin Jones, aus Pharoah Sanders (Saxofon) und Donald Garrett (Bass) bestand und teilweise noch um Carlos Ward (Saxofon) erweitert wurde.
Die Aufnahmen gingen jedoch größtenteils in den Archiven von Joe Brazil verloren, bis sie nach seinem Tod 2013 wiederentdeckt wurden. »A Love Supreme: Live In Seattle« ist mit über 75 Minuten mehr als doppelt so lang wie die ursprüngliche Studio-LP. Das Tracklisting finden Sie im Folgenden.
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(2019-03-27)