| Nichts hinterlässt tiefere Einschnitte im Leben von 
      Menschen als Nachwuchs und Krieg--und die Dixie Chicks sind, seit ihr letztes 
      Album Home (2002) erschien, von beidem nachhaltig geprägt worden. Die 
      kessen Mädels von damals wirken auf Taking the Long Way nun reifer 
      und abgeklärter. Das neue Album wurde von dem gefeierten Rick Rubin 
      (Johnny Cash, Red Hot Chili Peppers) produziert, der in den Chicks nach 
      eigener Aussage eine Ausnahme-Rockband sah, die ein Countryalbum machen 
      wollte, keine Countryband, die ein Rockalbum machen wollte. Das wie gewohnt 
      mit Beatles-Anklängen durchsetzte Werk überzeugt aber nicht nur 
      durch Soundästhetik, sondern ist auch eine schonungslose Momentaufnahme 
      dreier Frauen, denen persönliche und politische Ereignisse der letzten 
      Jahre zugesetzt haben. Mit dem trotzigen "Not Ready to Make Nice" machen die Chicks 
        klar, dass sie sich immer noch gekränkt von der massiven Ablehnung 
        fühlen, auf die sie 2003 mit ihrer Kritik an George Bush st! ießen. 
        Doch wie sie in dem gleichermaßen autobiographischen "The Long 
        Way Around" feststellen, waren sie noch nie gewillt, sich anzubiedern 
        oder nur ziel- und kritiklos vorgegebenen Pfaden zu folgen. Konkret bedeutet 
        das, dass die Chicks ihren Starstatus einerseits mit Stolz und andererseits 
        mit Distanz sehen ("Everybody Knows") und dass die frischgebackenen 
        Mütter zunehmend Trost im Familienleben finden, abseits des Rampenlichts 
        ("Easy Silence", "Lullaby", "Baby Hold On"). 
        Von diesen Gefühlsgegensätzen lebt das Album, das auch persönliche 
        Themen aufgreift wie die lange unerfüllten Kinderwünsche der 
        Schwestern Martie Maguire und Emily Robison oder die Alzheimer-Erkrankung 
        von Natalie Maines' Großmutter. Die Dixie Chicks haben die 14 Stücke 
        mit Koautoren wie Sheryl Crow, Gary Louris, Mike Campbell und Keb' Mo' 
        geschrieben und erzählen aus ihrem Leben so offen und ehrlich wie 
        in einem Tagebuch. Dementsprechend scheint Taking the Long Way zunächst 
        zu düster, um den Höre! r langfristig fesseln zu können. 
        Das Album könnte mehr schnell! e Stücke wie "I Like It", 
        eine freche Nummer mit Sechziger-Charme, und etwas mehr Unbeschwertheit 
        vertragen. Außerdem entspricht das Songwriting scheinbar nicht dem 
        Standard, den Darrell Scott, Patty Griffin and Bruce Robison auf Home 
        setzten. Mehrmaliges Anhören zerstreut aber alle Skepsis. Bis zum 
        letzten Titel, der R&B-Gospel-Nummer "I Hope", nimmt man 
        Anteil an den Lebensgeschichten eines Trios, das Besinnlichkeit mit Chutzpe 
        verbindet und Protest mit Sensibilität.  (Alanna Nash, amazon) | 
   
    | The road leading away from Home, the Dixie Chicks' acclaimed 2002 return 
        to straight-ahead country, proved to be quite rocky for the Texan trio, 
        largely due to anti-George W. Bush and antiwar comments lead singer Natalie 
        Maines made during the long crawl to the 2003 Iraqi War. Maines' words, 
        initially spoken off the cuff in concert but then repeated in numerous 
        interviews, earned her plenty of enemies within the country community 
        (most notably Toby Keith), but despite the hailstorm of publicity, Maines, 
        Martie Maguire, and Emily Robison did not back down, even as their country 
        audience slowly diminished. But by that point, the Dixie Chicks were bigger 
        than a mere country act anyway: they were international superstars. Their 
        sound and sensibility played to an audience that was much bigger and more 
        self-consciously sophisticated than the country audience, so their shift 
        from country to pop on 2006's Taking the Long Way feels natural; even 
        the neo-bluegrass of Home felt like a kindred spirit to the alt-country 
        movement and such AAA singer/songwriters as Sheryl Crow, not the pure 
        bluegrass of Ricky Skaggs, or even the progressive Alison Krauss. Given 
        the controversy of 2003, the conscious distancing from country makes sense 
        -- and given songs like the defiant "Not Ready to Make Nice" 
        and the redneck-baiting "Lubbock or Live It," the Dixie Chicks 
        don't sound like they're in retreat on Taking the Long Way, either; they 
        merely sound like they're being themselves. And Taking the Long Way is 
        as genuine a Dixie Chicks album as Home or Wide Open Spaces, feeling like 
        an accurate reflection of the trio's current life. They are now savvy, 
        sophisticated urbanites -- the album cover makes it seem like they've 
        stepped out of Sex and the City -- and the music reflects that. It's rooted 
        in country -- or more specifically country-rock -- and it wouldn't sound 
        out of place in Nashville, but sounds more suited for upscale apartments 
        and coffeehouses. The sound might be a little more NPR than hot country, 
        but the trio's harmonies still shine brightly, they still play with conviction, 
        and they still have a strong body of songs here. No doubt reflecting the 
        influence of producer Rick Rubin, the Chicks work with songwriters well 
        outside of the Music Row mainstream: naturally, Sheryl Crow makes an appearance 
        as a co-writer here, but so does acclaimed pop tunesmith Neil Finn, alt-country 
        mainstay Gary Louris, bluesman Keb' Mo', Heartbreaker Mike Campbell, and 
        through much of the album, Semisonic/Trip Shakespeare frontman Dan Wilson. 
        All are accomplished songwriters whose strengths may not seem to lie in 
        country, but they all know how to structure a song, and they help give 
        the group direction and the album focus. Rubin's skill on picking collaborators 
        for the trio makes up for his typically flat production -- it's clean 
        and classy but not colorful, which it begs to be, given that this is a 
        pop album filled with different styles and textures from rollicking rock 
        & roll to soulful laments to sweet ballads. But this lack of zest 
        in the production is forgivable because Taking the Long Way is otherwise 
        a strong, confident affair that is far from suggesting the Dixie Chicks 
        are being cowardly for moving away from country. Rather, they're bravely 
        asserting their identity through this varied, successful crossover move. 
       (by Stephen Thomas Erlewine, All 
        Music Guide) |