| Immer schon einer, aus dem die Songs nur so raus zu fließen scheinen 
        und der so gar keinen Wert legt auf Marketing oder Manieren, beschenkt 
        uns der Alt.-Country-Star Nr. 1 mit seinem dritten Album dieses Jahr. 
        Ob das nun richtig oder falsch ist und wie viel Ryan ein Adams Fan nun 
        verträgt, darüber ließe sich sicher ein paar Stunden heiß 
        diskutieren. Man muß es ja nicht kaufen, wäre man nicht so 
        ein verdammter Komplettist. Und ist ein schlechtes Adams Album nicht noch 
        besser als die meißten der anderen aus diesem Genre? Das heißt 
        nicht, dass dieses Album schlecht ist, aber man misst es an seinen anderen 
        Werken und da ist es eher Mittelklasse. Nach einem `billy-beeinflußten, 50´s-rockigen Opener nimmt 
        Adams im Verlauf das Tempo heraus und präsentiert sich als romatischer 
        late-night-Balladeer und nimmt sich bis zu 8 Minuten Zeit, um verlorenen 
        Lieben hinterher zu weinen. So wie beim sparsamst instrumentierten Strawberry 
        Wine, dass wegen der Intensität des Vortrags trotz allem nie langweilig 
        wird. The Sadness wird von einer Flamenco-Gitarre bereichert und das abschließende 
        Voices zeigt ihn als minimalistischen Storyteller, der Stimmungen und 
        Gefühle vermitteln kann wie kaum ein anderer. Jeder wird hier das 
        eine oder andere Juwel für sich entdecken, nur geht das Album nicht 
        wirklich als Einheit durch. Letztendlich wird es mir mit Ryan Adams wie mit Neil Young gehen: ich 
        habe alle Platten, aber wenn mir da nach ist, höre ich immer nur 
        die gleichen drei.  (Glitterhouse)  | 
  
    | Heaven knows why Ryan Adams decided to release three albums in the calendar 
        year of 2005. He's always been prolific to a fault, boasting about completed 
        unreleased albums when his latest work was just seeing the light of day, 
        but he never saturated the market with new material the way he did in 
        2005, when it seemed he was trying to break Robert Pollard's record for 
        most music released within a year. Grinding out three album in a year 
        is a marathon, not just for Adams but for any of his listeners, and by 
        the time he got to the third album, 29, in the waning weeks of December, 
        he seemed like a winded long-distance runner struggling to cross the finish 
        line: completing the task was more important than doing it well. There's 
        little question that 29 is the weakest of the three records Adams released 
        in 2005, lacking not just the country-rock sprawl of Cold Roses but the 
        targeted neo-classicist country that made Jacksonville City Nights so 
        appealing. Which isn't to say that 29 doesn't have its own feel, since 
        it certainly does. After opening with the title track's straight-up rewrite 
        of the Grateful Dead's "Truckin'," it slides into a series of 
        quiet, languid late-night confessionals that all barely register above 
        a murmur. It's like Love Is Hell transported to a folk/country setting, 
        then stripped not only of its sonic texture but also its songwriting skeleton. 
        Apart from "29" and to a lesser extent "Carolina Rain" 
        and "The Sadness," these songs meander with no direction; they 
        have a ragged, nearly improvised feel, as if Adams spilled out the words 
        just as the tape started to roll. Now plenty of great songs have been 
        written exactly in that fashion, but they never feel as if they were made 
        that way -- or if they do, they get by on a sense of kinetic energy. With 
        the aforementioned exceptions, the songs on 29 never have energy and they 
        always feel incomplete, lacking either a center or a sense of momentum, 
        nor ever conjuring the alluringly weary melancholia that carried Love 
        Is Hell. Instead, it's the first time Adams has sounded completely worn 
        out and spent, bereaved of either the craft or hucksterism at the core 
        of his work. He would have been better off ending 2005 with just two albums 
        to his credit and letting 29 co-exist in the vaults alongside The Suicide 
        Handbook and his other completed, unreleased records, since having this 
        in circulation adds a sour finish to what was otherwise a good year for 
        him.  ( Stephen Thomas Erlewin, All 
        Music Guide) |