| Dass die Stimme von Joel Phelps polarisiert, beweist sich 
      tagtäglich in unserem kleinen Büro. Einer schaut ganz angewidert 
      und zwei sind begeistert. Dabei hält er sich hier ganz im Gegensatz 
      zu seinem, damals auf Glitterhouse erschienenen, "Warm Springs Night" 
      Debüt stimmlich ziemlich zurück. Nur um hier und da ein bestimmtes 
      Gefühl zu vermitteln, überschlägt sich die Stimme in Sphären 
      jenseits von Dur und Moll. Das liegt sicher auch am Songmaterial, denn Joel 
      covert auf dieser 7-Track/36-Minuten Mini-CD einige Songpretiosen auf minimalistische, 
      ganz ruhige Art. Es beginnt mit Fleetwood Mac´s "Songbird", nur mit Piano 
        und zittriger Stimme in unendliche Traurigkeit getaucht. Dafür hat 
        er das Tempo von Townes´ Übersong "Our Mother The Mountain" 
        etwas forciert, da ist sogar ein Besen-Schlagzeug präsent, ohne das 
        auch nur etwas von der Songintensität auf der Strecke bleibt. Zu 
        "Calling For You" von Iris DeMent (auf "My Life") 
        und Steve Earle´s "Someday" (auf "Guitar Town") 
        gibt es nur ein paar Töne auf der Akustikgitarre, aber jeder einzelne 
        tonnenschwer und intensiver als das Gesamtwerk von so machem Songwriter. 
        Beinahe exuberant dagegen "Apology Accepted", im Original von 
        den Go-Betweens (auf "Liberty Belle"), uptempo mit Bass und 
        Drums. Danach geht es wieder ganz tief runter. "Now You Are Found" 
        ist der einzige von Phelps geschriebene Song und seiner Schwester gewidmet, 
        die 1999 Selbstmord begangen hat. Tongewordene Emotionen zwischen Schuldgefühlen, 
        Ängsten und Erinnerungen. Das berührt und trifft den unbeteiligten 
        Hörer direkt in die Seele. Kaum einer kann sowas besser hörbar 
        machen als Joel Phelps. Das Album schließt mit "My Life", 
        widerum von Iris DeMent und ähnlich minimalistisch präsentiert. Ein unglaubliches Stück Musik. (Glitterhouse) | 
   
    | Joel Phelps, the languid singer/songwriter, formerly of Silkworm, knows 
        how to deliver a soulful tune. With a voice that can morph from a delicate 
        whisper into a countrified warble, he is capable of performing almost 
        anyone's songs beautifully. Inland Empires shines with a series of respectfully 
        original covers. Besides a tribute to his sister, the songwriting here 
        is all other artists' material, but Phelps, with the help of the Downer 
        Trio, does well to make each song his own. "Our Mother the Mountain," 
        a Thomas Van Zandt ditty, sounds better than the original. Other covers 
        of Steve Earle, Iris Dement, and Fleetwood Mac show that Phelps is a man 
        with almost gospel-like soul.  (by Kieran McCarthy, All 
        Music Guide) | 
  
    | Whether howling over prickly electric terrain or ruminating quietly 
        in bleak acoustic settings, Joel Phelps plies his trade with the kind 
        of open-heartedness typically reserved for intense group therapy sessions. 
        With the mostly covers Inland Empires, Phelps manages to instill that 
        same emotional urgency in the writing of Christine McVie, Townes Van Zandt, 
        the Go-Betweens, Iris Dement and Steve Earle. The fact that Phelps treats 
        the Fleetwood Mac love song "Songbird" as a fragile, minor-key 
        ballad isn't particularly surprising, but the sad, near-tragic beauty 
        he wrenches from the arrangement is absolutely startling. The Downer Trio's 
        slithery, brushed-drum reading of Van Zandt's lyrically vivid "Our 
        Mother The Mountain" resonates with all foreboding of an early blues 
        warning, while Dement's "Calling For You," as rendered by Phelps' 
        hushed ache of a voice and tender acoustic picking, seems as much about 
        existential hopelessness as it does the end of a relationship. But despite 
        the wealth of emotion Phelps culls from these covers, it's his one original, 
        "Now You Are Found [1962-1999]," that serves as the EP's gnawing 
        core. Written in remembrance of Phelps' sister, who recently committed 
        suicide, it peels back layers of guilt, sorrow and memory with subtle, 
        touching restraint broken only by Phelps' verge-of-tears delivery. Devastating. 
       (CMJ) |