| Das Cover dieses 1966er Albums brüstet sich mit "Live At the Club". 
      Das erwies sich jedoch als Lüge, wie die Original Liner-Notes eher 
      nebenbei erwähnen. Mercy, Mercy, Mercy wurde nicht auf einer Chicagoer 
      Bühne, sondern in den Capitol Studios von Los Angeles aufgenommen. 
      (Der Kniff war ein Gefallen für den Besitzer des Clubs). Das johlende 
      Publikum bestand aus geladenen Gäste und war durch freien Alkohol entsprechend 
      stimuliert worden. Immerhin, die Begeisterung der Menschen war tatsächlich sehr berechtigt, 
        da der Altsaxophonist Cannonball Adderley und seine Band eine packende 
        Mischung postboppiger Freiübungen und soul-jazziger Grooves präsentierte. 
        Das berühmte Titelstück von Joe Zawinul wurde mit seiner hypnotischen, 
        gospelverwurzelten Funk-Stimmung ein Top 10 Hit in den Pop-Charts, ebenso 
        wie eine verblüffende Exerzizie der Zurückhaltung für Zawinul, 
        der, wie auch immer, dem Drang widerstand, in sein E-Piano ordentlich 
        reinzuhauen. Statt dessen entschied er sich für eine tiefe, sanfte 
        Stimmungslage. Der Rest des Album aber kocht mit Cannonball, seinem Bruder 
        Nat am Kornett und Zawinul, und gleicht die fehlende prickelnde Atmosphäre 
        aus. ( Marc Greilsamer , Amazon)
 | 
   
    | Cannonball Adderley's most popular album, Mercy, Mercy, 
      Mercy wasn't actually recorded "Live at 'The Club'," as its subtitle 
      says. The hoax was meant to publicize a friend's nightclub venture in Chicago, 
      but Adderley actually recorded the album in Los Angeles, where producer 
      David Axelrod set up a club in the Capitol studios and furnished free drinks 
      to an invitation-only audience. Naturally, the crowd is in an extremely 
      good mood, and Adderley's quintet, feeding off the energy in the room, gives 
      them something to shout about. By this point, Adderley had perfected a unique 
      blend of earthy soul-jazz and modern, subtly advanced post-bop; very rarely 
      did some of these harmonies and rhythms pop up in jazz so saturated with 
      blues and gospel feeling. Those latter influences are the main inspiration 
      for acoustic/electric pianist Joe Zawinul's legendary title cut, a genuine 
      Top 40 pop hit that bears a passing resemblance to the Southern soul instrumentals 
      of the mid-'60s, but works a looser, more laid-back groove (without much 
      improvisation). The deep, moaning quality and spacy texture of "Mercy, 
      Mercy, Mercy" stand in contrast to the remainder of the record, though; 
      Nat Adderley contributes two upbeat and challenging originals in "Fun" 
      and "Games," while Zawinul's second piece, "Hippodelphia," 
      is on the same level of sophistication. The leader's two selections -- the 
      gospel-inflected "Sticks" and the hard-swinging, bluesy bop of 
      "Sack O' Woe" (the latter of which became a staple of his repertoire) 
      -- are terrific as well, letting the group really dig into its roots. Adderley's 
      irrepressible exuberance was a major part of his popularity, and no document 
      captures that quality as well -- or with such tremendous musical rewards 
      -- as Mercy, Mercy, Mercy. -- Steve Huey (AMG) |