| Miles Davis: "Birth Of The 
        Cool" (Capitol Jazz, 1957) | 
     
      |  Auch hier gilt: diese bahn brechenden Aufnahmen sind von 1949 und 1950, 
        erschienen als komplettes Album aber erst 1957. Die Geburtsstunde des 
        Cooljazz. 
	   Mehr ... 
  
    | Dies ist der erste bedeutende Auftritt von Miles Davis -- einer der produktivsten 
        und weitsichtigsten Figuren des Jazz -- als Bandleader. Seine Reputation 
        rührte zu diesem Zeitpunkt hauptsächlich von seiner Arbeit mit 
        der Bop-Größe Charlie Parker her. Er übertraf alle Erwartungen, 
        als er sich den "coolen" Stil des Arrangeurs Gil Evans, der 
        für Claude Thornhills Band tätig war, zu eigen machte. Evans, 
        der durch die Hinzunahme von Horn und Tuba zu Thornhills Instrumentierung 
        ganz eigene tonale Qualitäten schuf, betonte auch den verminderten 
        Einsatz des Vibrato sowohl bei den Rohrblattinstrumenten, als auch bei 
        den Blechbläsern; so entstand ein trockenerer, "cooler" 
        Sound. Zwei von Evans Arrangements, "Boblicity" und "Moon 
        Dreams", sind auf dem Album zu finden. Mit dabei sind auch der Baritonsaxophonist 
        Gerry Mulligan (der so herausragende Titel wie "Jeru" und "Venus 
        de Milo" beitrug) und John Lewis, der Pianist des Modern Jazz Quartet. 
        Heraus kam eine Session, der die Zeit, die Mode und Davis außergewöhnliche 
        Entwicklung als Musiker nichts anhaben konnten. Wenn Sie sich mit Davis' 
        Nonett näher auseinandersetzen wollen, versuchen Sie es mit Complete 
        Birth of the Cool. Da finden Sie die, früher als Bootleg erhältlichen, 
        Aufnahmen aus dem Royal Roost in New York von 1948.  (Fred Goodman, amazon) |  | 
     
      | Thelonius Monk: "Brilliant 
        Corners" (Riverside, 1957) | 
     
      |  Eine der besten Platten des wahrscheinlich einflussreichsten Pianisten 
        des Jazz. Mit Sonny Rollins (tsax), Ernie Henry (asax), 
        Clark Terry (tp), Oscar Pettiford (db) und Max Roach 
        (dr). Die Aufnahmen stammen vom Dezember 1956. 
	   Mehr ... 
  
    | "Thelonious Monk remains among the most challenging,
          provocative and disturbing figures in modern music. He has consistently
          been described in such terms for as long as he has been on the jazz
          scene - which is precisely as long as there has been modern jazz...
          He will very probably continue to be described this way. For Monk's
          music is decidedly not designed for casual listening. ...Inevitably,
          Monk and his music demand the most difficult thing any artist can require
          of his audience - attention" (Covertext von Orin Keepnews) 
 "From time to time I grow desensitized to Monk's quirkiness, and
          I forget that most jazz isn't much like the strange creature that is
          the body of his work. At these times, I need only listen to "Brilliant
          Corners" to remind myself. It is a beautiful mutant, a composition
          that should never have been, a patchwork beast made of 14-bar sections
          and the like. It is an example of Monk's genius, which is at times overwhelming,
          and a reminder that despite our best efforts, Monk's motives are at
          times inscrutable.
 Don't let this scare you off. "Brilliant Corners" is phenomenally
          good, and its complexity will NOT detract from its beauty. In fact,
          it multiplies it.
 I can't say enough great things about sidemen like Sonny Rollins, Max
          Roach, or Paul Chambers. Don't forget that, while Monk is calling the
          shots, he spends most of his time comping, and the rest is occupied
          by his band, which in this particular configuration, is superb. I hope
          he took them all out to dinner after this session, because they earned
          it. Enough babble. Get this album." (Steve Loomis)
 |  | 
     
      | Miles Davis: "Round About 
        Midnight" (Columbia, März 1957) | 
     
      |  Aufgenommen 
        im September 1956. Im damaligen Quintett spielten Paul Chambers 
        (Bass), Philly Joe Jones (Schlagzeug), Red Garland (Piano) 
        und niemand geringerer als John Coltrane (Tenorsax). Der Titelsong 
        von Thelonius Monk ist eines meiner Lieblingslieder des Jazz. | 
     
      | Sonny Rollins: "Vol. 2" 
        (Blue Note, April 1957) | 
     
      |  Na ? Kommt Euch das Cover bekannt vor? Genau, Joe Jackson hat mal 
        dieses klassische Motiv für sein jazzangehauchtes Album "Body 
        And Soul" nachgestellt. Auch der Plattentitel bezieht sich auf 
        Jazz, denn der gleichnamige Song wurde damals in der Version von John 
        Coltrane bekannt. 
	   Mehr ... 
  
    | Compared to his Prestige, Riverside and Contemporary recordings of the 
        1950s, some of Rollins's appearances on Blue Note seemed anticlimactic 
        but none should be overlooked. This unusual LP mostly has Rollins in an 
        all-star quintet with trombonist J.J. Johnson, pianist Horace Silver, 
        bassist Paul Chambers and drummer Art Blakey but Thelonious Monk sits 
        in on his ballad "Reflections" and on "Misterioso" 
        both Silver and Monk get to take contrasting solos. Of the other selections, 
        Rollins's two originals ("Why Don't I" and "Wail March") 
        are worth reviving and he finds something new to say on "Poor Butterfly" 
        and an uptempo "You Stepped out of a Dream."  (by Scott Yanow, All 
        Music Guide) |  |