Es bleibt spannend
Kein Jahr vergeht, ohne mindestens ein neues Album von Motorpsycho. Auch anno 2023 reißt der kreative Fluss der Norweger nicht ab und sie erweitern mit »Yay!« ihre umfangreiche Diskografie.
Um für die nötige Abwechslung zu sorgen, lässt das Duo auf den eher sperrigen Vorgänger ein kompaktes Werk mit vielen Melodien folgen. Statt Prog-Rock in Überlänge nun also psychedelische Leichtigkeit.
Das Album von Motorpsycho aus dem Jahr 2023. Produziert von Reine Fiske und Lars Fredrik Swahn (Dungen, Melody's Echo Chamber, The Amazing u. a.). Damit die Dinge seit 1989 unvorhersehbar bleiben, gibt es nur einen Motorpsycho.
Das brandneue 10-Track-Album setzt im Vergleich zum Vorgänger wieder auf Melodien und reduziert Musik auf greifbare und verdauliche Größe wie lange nicht mehr.
Das verdeutlicht schon die erste Single ›Patterns‹, die bereits digital verfügbar ist. Bei der norwegischen Band ging es schon immer um die Balance zwischen hart und weich, elektrisch und akustisch, Groß und Klein, Licht und Schatten … und jetzt war die Zeit reif für eine leichtere Note, auch um die Balance zum etwas sperrigen, progressiven Vorgänger zu halten.
›Yay!‹ wurde von Reine Fiske und Lars Fredrik Swahn (Dungen, Melody's Echo Chamber) produziert und ihre Produktionsarbeit verleiht dem Album eine süße psychedelische Note mit einer elektrisierenden Atmosphäre, die es aus dem oft etwas biederen Singer/Songwriter-Genre heraushebt, aber dennoch dessen Intimität beibehält.
Auch wenn sich das Album immer wieder von den Helden der späten 60er und frühen 70er Jahre inspirieren lässt, bleibt vier Raum zum Entdecken für jene Hörer, die bisher mehr die schwere progressive Seite der Band gehört haben.
Between 2017 and 2021, Norway's Motorpsycho released the sprawling "Gullvåg Trilogy," consisting of 2017's double album The Tower, 2019's The Crucible, and 2020's The All Is One (also a double), which hosted cover paintings by Håkon Gullvåg. During quarantine, they rearranged, edited, expanded, and recorded the trilogy's leftover music for 2021's double-length Kingdom of Oblivion. 2022's Ancient Astronauts' offered pandemic-era collaborations with theater troupes. Yay! is a response to all that activity. It offers shorter, hookier, less deliberately progressive songs rife with acoustic guitars, hand percussion and congas, and vocal harmonies. After converting their rehearsal space into a makeshift studio, the band recorded reams of songs. Hearing a potential album in them, they invited Reine Fisk (Dungen, Träd, Gräs och Stenar, etc.) in to produce and mix. Offered creative carte blanche, he enlisted Dungen bandmate Fredrik Swahn as engineer -- they also contribute instrumentally. Given Fiske's love of psychedelia, these ten Bent Sæther songs are drenched in its textural production tenets. The album also signifies the final outing for drummer Tomas Järmyr, who joined in 2017, leaving Sæther and Hans Magnus Ryan as Motorpsycho's sole members.
Opener "Cold & Bored" commences with layers of strummed, major-key acoustic guitars ringed with violin (Fiske), glockenspiel, and Mellotron; its lyrics balance disappointment and unfilled promises with hope, as the summery Mediterranean rhythm and melody is all sunshine. The gorgeous vocal harmonies in "Sentinels'" float between those influenced by Crosby, Stills & Nash and the spacier approach of Love. The jaunty "Dank State" reflects the aftermath of the pandemic in a joyous anthem of accountability: "Fed up with conspiracies and lies/Dank State, you have been rejected...how sweet it is to see you on your way. "W.C.A." (What Comes After) follows lyrically asking necessary questions atop an optimistic musical frame of jangling guitars, upbeat chorus vocals, and Mellotron. The set's outlier is the seven-plus-minute "Hotel Daedalus." A winding, episodic, midtempo prog rock jam, its sonic drift is laden with rumbling, distorted basses, slide guitar atmospherics from Fiske, Ryan's spiky electric leads, overdriven keys, and buoyant strings from Josefin Runsteen. The lyrics reference the fear and confusion of the pandemic before the song evolves -- musically and thematically -- into a dreamy promise of hope after its explosive midsection. Closer "The Rapture" is almost rapturous in its beauty and optimism. Layered acoustic guitars are framed by a bumping bassline, sweeping strings, and organic percussion, denoting the passage of seasons literally and metaphorically. Cold, isolation, and darkness give way to light, possibility, and communal renewal. Its explosive final two minutes are transcendent. With its evocative cover art (Pavement's Wowee Zowee anyone?), songwriting, production, and inspired performances, Yay! is a lighter, breezier side of Motorpsycho's persona that should delight fans of the band's early indie rock. But Yay! is not actually retro, nor less lyrically provocative or musically adventurous. It is, simply, the latest necessary creative gambit from these sonic psychonauts.
(by Thom Jurek, All Music Guide)