Nichts hinterlässt tiefere Einschnitte im Leben von
Menschen als Nachwuchs und Krieg--und die Dixie Chicks sind, seit ihr letztes
Album Home (2002) erschien, von beidem nachhaltig geprägt worden. Die
kessen Mädels von damals wirken auf Taking the Long Way nun reifer
und abgeklärter. Das neue Album wurde von dem gefeierten Rick Rubin
(Johnny Cash, Red Hot Chili Peppers) produziert, der in den Chicks nach
eigener Aussage eine Ausnahme-Rockband sah, die ein Countryalbum machen
wollte, keine Countryband, die ein Rockalbum machen wollte. Das wie gewohnt
mit Beatles-Anklängen durchsetzte Werk überzeugt aber nicht nur
durch Soundästhetik, sondern ist auch eine schonungslose Momentaufnahme
dreier Frauen, denen persönliche und politische Ereignisse der letzten
Jahre zugesetzt haben.
Mit dem trotzigen "Not Ready to Make Nice" machen die Chicks
klar, dass sie sich immer noch gekränkt von der massiven Ablehnung
fühlen, auf die sie 2003 mit ihrer Kritik an George Bush st! ießen.
Doch wie sie in dem gleichermaßen autobiographischen "The Long
Way Around" feststellen, waren sie noch nie gewillt, sich anzubiedern
oder nur ziel- und kritiklos vorgegebenen Pfaden zu folgen. Konkret bedeutet
das, dass die Chicks ihren Starstatus einerseits mit Stolz und andererseits
mit Distanz sehen ("Everybody Knows") und dass die frischgebackenen
Mütter zunehmend Trost im Familienleben finden, abseits des Rampenlichts
("Easy Silence", "Lullaby", "Baby Hold On").
Von diesen Gefühlsgegensätzen lebt das Album, das auch persönliche
Themen aufgreift wie die lange unerfüllten Kinderwünsche der
Schwestern Martie Maguire und Emily Robison oder die Alzheimer-Erkrankung
von Natalie Maines' Großmutter. Die Dixie Chicks haben die 14 Stücke
mit Koautoren wie Sheryl Crow, Gary Louris, Mike Campbell und Keb' Mo'
geschrieben und erzählen aus ihrem Leben so offen und ehrlich wie
in einem Tagebuch. Dementsprechend scheint Taking the Long Way zunächst
zu düster, um den Höre! r langfristig fesseln zu können.
Das Album könnte mehr schnell! e Stücke wie "I Like It",
eine freche Nummer mit Sechziger-Charme, und etwas mehr Unbeschwertheit
vertragen. Außerdem entspricht das Songwriting scheinbar nicht dem
Standard, den Darrell Scott, Patty Griffin and Bruce Robison auf Home
setzten. Mehrmaliges Anhören zerstreut aber alle Skepsis. Bis zum
letzten Titel, der R&B-Gospel-Nummer "I Hope", nimmt man
Anteil an den Lebensgeschichten eines Trios, das Besinnlichkeit mit Chutzpe
verbindet und Protest mit Sensibilität.
(Alanna Nash, amazon)
|
The road leading away from Home, the Dixie Chicks' acclaimed 2002 return
to straight-ahead country, proved to be quite rocky for the Texan trio,
largely due to anti-George W. Bush and antiwar comments lead singer Natalie
Maines made during the long crawl to the 2003 Iraqi War. Maines' words,
initially spoken off the cuff in concert but then repeated in numerous
interviews, earned her plenty of enemies within the country community
(most notably Toby Keith), but despite the hailstorm of publicity, Maines,
Martie Maguire, and Emily Robison did not back down, even as their country
audience slowly diminished. But by that point, the Dixie Chicks were bigger
than a mere country act anyway: they were international superstars. Their
sound and sensibility played to an audience that was much bigger and more
self-consciously sophisticated than the country audience, so their shift
from country to pop on 2006's Taking the Long Way feels natural; even
the neo-bluegrass of Home felt like a kindred spirit to the alt-country
movement and such AAA singer/songwriters as Sheryl Crow, not the pure
bluegrass of Ricky Skaggs, or even the progressive Alison Krauss. Given
the controversy of 2003, the conscious distancing from country makes sense
-- and given songs like the defiant "Not Ready to Make Nice"
and the redneck-baiting "Lubbock or Live It," the Dixie Chicks
don't sound like they're in retreat on Taking the Long Way, either; they
merely sound like they're being themselves. And Taking the Long Way is
as genuine a Dixie Chicks album as Home or Wide Open Spaces, feeling like
an accurate reflection of the trio's current life. They are now savvy,
sophisticated urbanites -- the album cover makes it seem like they've
stepped out of Sex and the City -- and the music reflects that. It's rooted
in country -- or more specifically country-rock -- and it wouldn't sound
out of place in Nashville, but sounds more suited for upscale apartments
and coffeehouses. The sound might be a little more NPR than hot country,
but the trio's harmonies still shine brightly, they still play with conviction,
and they still have a strong body of songs here. No doubt reflecting the
influence of producer Rick Rubin, the Chicks work with songwriters well
outside of the Music Row mainstream: naturally, Sheryl Crow makes an appearance
as a co-writer here, but so does acclaimed pop tunesmith Neil Finn, alt-country
mainstay Gary Louris, bluesman Keb' Mo', Heartbreaker Mike Campbell, and
through much of the album, Semisonic/Trip Shakespeare frontman Dan Wilson.
All are accomplished songwriters whose strengths may not seem to lie in
country, but they all know how to structure a song, and they help give
the group direction and the album focus. Rubin's skill on picking collaborators
for the trio makes up for his typically flat production -- it's clean
and classy but not colorful, which it begs to be, given that this is a
pop album filled with different styles and textures from rollicking rock
& roll to soulful laments to sweet ballads. But this lack of zest
in the production is forgivable because Taking the Long Way is otherwise
a strong, confident affair that is far from suggesting the Dixie Chicks
are being cowardly for moving away from country. Rather, they're bravely
asserting their identity through this varied, successful crossover move.
(by Stephen Thomas Erlewine, All
Music Guide)
|