Dass die Stimme von Joel Phelps polarisiert, beweist sich
tagtäglich in unserem kleinen Büro. Einer schaut ganz angewidert
und zwei sind begeistert. Dabei hält er sich hier ganz im Gegensatz
zu seinem, damals auf Glitterhouse erschienenen, "Warm Springs Night"
Debüt stimmlich ziemlich zurück. Nur um hier und da ein bestimmtes
Gefühl zu vermitteln, überschlägt sich die Stimme in Sphären
jenseits von Dur und Moll. Das liegt sicher auch am Songmaterial, denn Joel
covert auf dieser 7-Track/36-Minuten Mini-CD einige Songpretiosen auf minimalistische,
ganz ruhige Art.
Es beginnt mit Fleetwood Mac´s "Songbird", nur mit Piano
und zittriger Stimme in unendliche Traurigkeit getaucht. Dafür hat
er das Tempo von Townes´ Übersong "Our Mother The Mountain"
etwas forciert, da ist sogar ein Besen-Schlagzeug präsent, ohne das
auch nur etwas von der Songintensität auf der Strecke bleibt. Zu
"Calling For You" von Iris DeMent (auf "My Life")
und Steve Earle´s "Someday" (auf "Guitar Town")
gibt es nur ein paar Töne auf der Akustikgitarre, aber jeder einzelne
tonnenschwer und intensiver als das Gesamtwerk von so machem Songwriter.
Beinahe exuberant dagegen "Apology Accepted", im Original von
den Go-Betweens (auf "Liberty Belle"), uptempo mit Bass und
Drums. Danach geht es wieder ganz tief runter. "Now You Are Found"
ist der einzige von Phelps geschriebene Song und seiner Schwester gewidmet,
die 1999 Selbstmord begangen hat. Tongewordene Emotionen zwischen Schuldgefühlen,
Ängsten und Erinnerungen. Das berührt und trifft den unbeteiligten
Hörer direkt in die Seele. Kaum einer kann sowas besser hörbar
machen als Joel Phelps. Das Album schließt mit "My Life",
widerum von Iris DeMent und ähnlich minimalistisch präsentiert.
Ein unglaubliches Stück Musik.
(Glitterhouse)
|
Joel Phelps, the languid singer/songwriter, formerly of Silkworm, knows
how to deliver a soulful tune. With a voice that can morph from a delicate
whisper into a countrified warble, he is capable of performing almost
anyone's songs beautifully. Inland Empires shines with a series of respectfully
original covers. Besides a tribute to his sister, the songwriting here
is all other artists' material, but Phelps, with the help of the Downer
Trio, does well to make each song his own. "Our Mother the Mountain,"
a Thomas Van Zandt ditty, sounds better than the original. Other covers
of Steve Earle, Iris Dement, and Fleetwood Mac show that Phelps is a man
with almost gospel-like soul.
(by Kieran McCarthy, All
Music Guide)
|
Whether howling over prickly electric terrain or ruminating quietly
in bleak acoustic settings, Joel Phelps plies his trade with the kind
of open-heartedness typically reserved for intense group therapy sessions.
With the mostly covers Inland Empires, Phelps manages to instill that
same emotional urgency in the writing of Christine McVie, Townes Van Zandt,
the Go-Betweens, Iris Dement and Steve Earle. The fact that Phelps treats
the Fleetwood Mac love song "Songbird" as a fragile, minor-key
ballad isn't particularly surprising, but the sad, near-tragic beauty
he wrenches from the arrangement is absolutely startling. The Downer Trio's
slithery, brushed-drum reading of Van Zandt's lyrically vivid "Our
Mother The Mountain" resonates with all foreboding of an early blues
warning, while Dement's "Calling For You," as rendered by Phelps'
hushed ache of a voice and tender acoustic picking, seems as much about
existential hopelessness as it does the end of a relationship. But despite
the wealth of emotion Phelps culls from these covers, it's his one original,
"Now You Are Found [1962-1999]," that serves as the EP's gnawing
core. Written in remembrance of Phelps' sister, who recently committed
suicide, it peels back layers of guilt, sorrow and memory with subtle,
touching restraint broken only by Phelps' verge-of-tears delivery. Devastating.
(CMJ)
|