Ich bin seit vielen Jahren ein Fan von Grażyna Auguścik und stelle sie nur hinter der transzendenten Aga Zaryan als beste polnische Jazzsängerin ein. Die Bossa-Nova-Alben, die sie mit Paulinho Garcia gemacht hat, sind wunderschön und ihre Duette mit der polnischen Jazz-Mutter Urszula Dudziak wunderbar. Diese Aufnahme markiert eine großartige Rückkehr zur Form nach ihrer fragwürdigen Beatles-Tribut. Und ich bin ein Fan von Nick Drake, seit er noch am Leben war. Ich hätte die beiden nicht zusammengefügt, aber... es funktioniert. Tatsächlich funktioniert es mehr als, es scheint jetzt eine naheliegende Wahl zu sein. Ich höre zum dritten Mal in Folge zu und staune über ihre Phrasierung, ihre Aussprache und die genau richtige Begleitung.
Der Höhepunkt könnte das flüssig klingende „River Man“ sein, als ob sein Name im 5/4-Takt mit dem klassischen ominösen Text einhergeht.
„Denn als sie an Sommerregen dachte//Sie rief wieder nach ihrem Verstand/Sie verlor den Schmerz/Und blieb für mehr Ich
werde den Flussmann sehen/Ich werde ihm alles sagen, was ich kann/Über das Verbot/Über das Gefühl, frei zu sein
Wenn er mir alles erzählt, was er weiß/Über die Art und Weise, wie sein Fluss fließt/Ich nehme nicht an/Es ist für mich bestimmt.“
Auguściks Version ist genauso gut wie die von Andy Bey, und das ist ein großes Kompliment von mir.
Der kürzliche tragische Tod ihres langjährigen Freundes und Managers Marek Bajson mag sich auf ihre Karriere auswirken, aber sie hat uns in den letzten etwa 20 Jahren eine bemerkenswerte Reihe von Aufnahmen gegeben. Nachdem Sie sich in diese Aufnahme verliebt haben, schauen Sie sich Pastels (1998), Fragile (2000, mit Paulinho Garcia); To i Hola (2000, mit Urszula Dudziak), River (2001), PastForward (2003) und The Light (2005) an. Dann hol dir als besonderen Leckerbissen ihr absolut einzigartiges Weihnachtsalbum Lulajże (Das Wiegenlied für Jesus). Die Stimme wird bei dir bleiben, das verspreche ich.
I’m a bit envious, I admit.
Among the people reading this text there are bound to be fans of Grazyna who have never heard of Nick Drake before and if that’s you, you are in for a huge treat. Listening to this album for the first time you will not only discover Grazyna’s extraordinary conception for interpreting Nick Drake’s poetry but you will also learn about the existence of a man whose debut album, Five Leaves Left, was compared to Van Morrison’s Astral Weeks. Surely, as Grazyna’s fans, you’ve remained loyal to her over the years, having collected most, if not all, of her albums. Now, in the company of your favourite singer, you’re about to embark on a fascinating journey into the world of one of the most amazing rock poets.
Many of you are also likely to be fans of Nick Drake, on the lookout for any information about your idol. Know that you’re about to discover a remarkable singer, who will allow you a glimpse into the world where your favourite lyrics have been given a new lease of life. You can safely put this album next to Nick’s three albums – it’s just as good, even more interesting, perhaps, as far as I’m concerned. In a way I envy you more than Grazyna’s fans – not only will the album you’re holding in your hand prove to be extraordinary but, I’m positive about that, you’ll soon be reaching for other records by Grazyna as well.
Grazyna’s ideas for Nick Drake’s compositions are extraordinary. The fact that there have been very few attempts to take on his works over last forty years is a testimony to how complex the material is. Highly intimate on both the musical and lyrical level, his songs are also very much bound to a specific time and place and as such, despite exploring universally understood, timeless concepts, might be difficult to interpret by a different performer. Musically, they pose a challenge as well, the songs cannot be simply sung without being dissected, understood and reinterpreted so that they respond to who is singing them, even if that means altering the original emotion.
Nick Drake is considered by many to be the saddest poet of contemporary music. However, to be able to penetrate the listeners’ souls and move their hearts you have to resort to powerful means of expression. Nick Drake mastered this skill forty years ago and now Grazyna Auguscik is excelling at it.
So much so that I keep wondering if the songs on Man Behind The Sun aren’t better than the original. What’s certain is that they are equally personal and overflowing with contagious emotions. The album delivers a true musical feat, which is a rare achievement in this ever-changing reality. Man Behind The Sun is highly-addictive so consider yourselves warned…
(© Rafał Garszczynski, August 2012)