Satter Orchesterklang – Neil Young mit »Storytone«
Auf seinem neuen Album »Storytone« schöpft Neil Young akustisch und musikalisch aus dem Vollen. Kurz vor seinem 69. Geburtstag präsentiert er sich künstlerisch umtriebig und politisch engagiert wie nie zuvor. Jedenfalls ist seine Schaffenskraft ungebrochen. Zwei Alben sind dieses Jahr von ihm erschienen. »A Letter Home« war ein minimalistisches Experiment, aufgenommen in einem Voice-O-Graph aus den 1940er Jahren. Es führte selbst treue Fans an die Grenzen dessen, was man sich als audiophiler Musikkenner im 21. Jahrhundert wünscht. Da Wechselbäder bekanntlich gesund sind, verordnet Neil Young sich und uns nun »Storytone«, sein neues Album mit einem fast 100-köpfigen Orchester.
Worauf man sich bei »Storytone« freuen kann, hat uns Neil Young mit der opulent orchestrierten Fassung von »Who’s Gonna Stand Up?« vorab wissen lassen. Der Song ist auf seiner Webseite in drei verschiedenen Versionen (akustisch, mit Orchester und Chor, live mit Crazy Horse) zu hören. Mit dem Text setzt sich Young aktiv gegen den Klimawandel ein und thematisiert umstrittene Themen wie das Fracking, das im Rahmen des transatlantischen Handelsabkommens auch in Deutschland heiß diskutiert wird.
Bemerkenswert ist die Tatsache, dass Neil Young »Who’s Gonna Stand Up?« frei zur Verfügung stellt. Er bietet allen engagierten Menschen, die sich für den Umweltschutz einsetzen, an, die verschiedenen Versionen des Songs in Videos, Clips und anderer medialer Kommunikation für den guten Zweck zu nutzen. Mit der orchestralen Fassung macht Neil Young indirekt auch gute Werbung für »Storytone«, denn das klingt einfach saugut und satt. Gleichzeitig ist auf der Webseite auch die Soloversion zu hören, die ebenfalls Teaser für das Album ist.
Mit dem neuen Album »Storytone« versöhnt Neil Young alle Fans, die mit dem Vorgänger unzufrieden waren. 2014 war für Neil Young musikalisch viel los. Mit »Storytone« geht das Jahr für ihn und seine Fans gut aus.
(Produktinfo)
Storytone arrived at the end of a year that already saw another new Neil Young album -- that would be A Letter Home, a collection of folk covers recorded at Jack White's Voice-O-Graph direct-to-vinyl recording booth at Third Man Records -- which itself was only the tip of the iceberg that was Neil's 2014. That spring, Young launched a high-end digital audio system called Pono, which was followed by the summer news that he was divorcing Pegi, his wife of 36 years, an event that led to a fresh feud with David Crosby that then led to Young saying he would never play with CSN again and, if that weren't enough, Young also published his second book, Special Deluxe: A Memoir of Life & Cars, just prior to the release of Storytone. That'd be enough to sustain a few years for most artists but we all know perfectly well that Neil Young isn't like most artists. He thrives on this kind of chaos and, appropriately enough, Storytone is fairly messy -- which is quite an achievement for an album recorded in large part live in front of a full orchestra. Young does indeed croon over those strings, often rhapsodizing about the powers of new love or pleading to save the Earth, although he sometimes gets restless and rolls out a swinging big band. This means Storytone sometimes plays like a hybrid of Harvest at its most florid and the bloozy swagger of This Note's for You -- a curious combination that doesn't seem quite as extreme on the album's second disc, which houses nothing but solo renditions of the record's ten tunes, but the very fact that there's a reverse image of the album strengthens the impression that Young isn't much in the mood to keep things simple. Which is odd, because all the original songs here are relatively simple, built to withstand simple arrangements -- they sound fine when Young supports himself with no more than a guitar, piano, or ukulele -- and they don't buckle underneath the weight of an orchestra. Versatile they may be, but they're united by Young's aching sincerity. He's earnest whether he's taking a stance against fracking, romanticizing his old car, or singing about new love with the dewiness of a teenager. The open-heartedness is sweet if somewhat adolescent, a feeling not helped by the preponderance of 2014 headlines about Young's love life, but even without that tabloid gunk, songs like "Glimmer" have an optimism that sounds just a shade disarming coming from a former cynic facing 70. But that's one of the glorious things about Neil Young: he surprises and by delivering this big, sloppy valentine to everything he is and everything he loves, he's not being neat but he is true to himself.
(by Stephen Thomas Erlewine, All Music Guide)