Yo La Tengo haben sich für den eigenen Entwicklungsprozess immer
viel Zeit gelassen. Sie ignorierten dabei jeden Trend und verbaten sich
jede Einmischung von außen, um letztendlich als Indie-Rock-Ikone
dort anzukommen, wo sie über 20 Jahre nach ihrer Gründung mit
I Am Not Afraid Of You And I Will Beat Your Ass stehen. Es ist wieder
einmal ein mehr als gutes Album in einer Diskographie, die ohne faules
Ei auskommt. Was auch daran liegt, dass Ira Kaplan, seine Frau Georgia
Hubley und James McNew im Laufe der Jahre verstärkt Nebenbeschäftigungen
nachgingen: Die Band-Homepage und den Mailorder-Versand alleine aus den
eigenen vier Wänden betreuen, kleine Filmrollen (The Gilmore Girls)
annehmen, Musik für Soundtracks komponieren, die Pop-Geschichte von
hinten aufrollen, anstatt jede neue Platte und Band zu checken.
Auf I Am Not Afraid Of You And I Will Beat Your Ass, in Nashville mit
einer Vielzahl Bläser aufgenommen, vereint das Trio seinen kompletten
musikalischen Werdegang plus ein bisschen mehr. Von Anfang an wollten
YLT die Songs fließen lassen und sie nicht in einen Konzept zwängen.
Deshalb bilden die 15, teilweise recht unterschiedlichen Stücke eine
Art Extrakt. Als Einstimmung wählten sie mit Pass The Hatchet,
I Think Im Goodkind gleich ein zehnminütiges, episch
angelegtes Gitarrenbrett, das ordentlich knarzt. Einen Kontrast bildet
das zärtliche, von Georgia gesungene I Feel Like Going Home.
In Mr. Tough trauen sich Ira und James mit Falsettstimme tatsächlich
in von Bläsern gesäumte Soulgefilde. The Room Got Heavy
taucht dank brillantem Einsatz der Orgel tief in Psychedelia ab, während
Daphnia ein langes, vom Piano getragenes, recht verträumtes
Ambient-Stück ist. Zum finalen The Story Of Yo La Tango,
kein Schreibfehler übrigens, schwingt Ira seine Gitarre wieder wie
eine lärmende Säge. Aber auf dem langen, aufregende Weg bis
dorthin wurde schon früh deutlich, dass die Geschichte der ewig vitalen
Yo La Tengo noch nicht zuende geschrieben ist.
(Sven Niechziol, Aus der Amazon.de-Redaktion)
|
After the elegant, introspective romantic narratives of And Then Nothing Turned
Itself Inside-Out and the beautifully crafted but restrained pop textures
of Summer Sun, it was hard not to wonder if Yo La Tengo was ever going
to turn up the amps and let Ira Kaplan go nuts on guitar again, and for
more than a few fans "Pass the Hatchet, I Think I'm Goodkind,"
the opening cut from YLT's 2006 album I Am Not Afraid of You and I Will
Beat Your Ass, will feel like the reassuring sound of a homecoming --
ten minutes of noisy six-string freak-out, with James McNew's thick, malleable
basslines and Georgia Hubley's simple but subtly funky drumming providing
a rock-solid framework for Kaplan's enthusiastic fret abuse. After the
thematic and sonic consistency of their previous two major albums, I Am
Not Afraid marks a return to the joyous eclecticism of 1997's I Can Hear
the Heart Beating as One, though nearly ten years down the road Yo La
Tengo sounds noticeably more confident in their embrace of different styles
and less hesitant in their technique on this album -- even Kaplan's gloriously
unkempt guitar solos start to suggest a certain degree of well-earned
professionalism. The songs also sound a shade less playful and more disciplined,
though the group's ability to bring their distinct personality to so many
different styles attests to their continuing love of this music and the
quiet strength of their vision -- the neo-Byrds-ian psychedelia of "The
Race Is On Again," the homey horn-punctuated pop of "Beanbag
Chair," the plaintive folk-rock on "Black Flowers," the
aggressive Farfisa-fueled minimalisms of "The Room Got Heavy,"
and "Daphina," which suggests a John Fahey track transcribed
to piano and then used as the root for a eight-minute exercise in low-key
atmospherics, all function on a different level and each one satisfies.
What's both engaging and impressive about I Am Not Afraid of You and I
Will Beat Your Ass is that, as usual, these 15 songs always end up sounding
like Yo La Tengo, whether they're upbeat guitar pop or dense loop-based
drones, and if there's a bit less childlike élan here than in the
past, there's also an intelligence and joy that confirms Yo La Tengo is
still one of the great treasures of American indie rock, and they haven't
run out of ideas or the desire to make them flesh in the studio just yet.
(by Mark Deming, All
Music Guide)
|