Bei Mercury Revs »The Delta Sweete Revisited« handelt sich um eine Neuauflage von Bobbie Gentrys vergessenem Meisterwerk aus dem Jahr 1968, und es enthält eine beeindruckende Liste von Gastsängerinnen: Norah Jones, Hope Sandoval, Beth Orton, Lucinda Williams, Rachel Goswell, Vashti Bunyan, Marissa Nadler, Susanne Sundfør, Phoebe Bridgers, Margo Price, Kaela Sinclair, Carice Van Houten sowie Laetitia Sadier.
»The Delta Sweete« beeinflusste die Band schon bei ihrem 1998 veröffentlichten Album »Deserter Songs«. Es war also nur eine Frage der Zeit, dass sich Mercury Rev an eine Neuauflage trauten. Nun ist es soweit - und sie sind nicht alleine: Gentrys Geschichten bekommen durch die auserwählte Stimmbesetzung von Frauen aus dem Folk- und Alternative-Bereich eine ganz neue, aufregende Note.
Ein in vieler Hinsicht bemerkenswertes Zusammentreffen von ebenso eigensinnigen wie einzigartigen Kreativ-Köpfen, ein über die Jahrzehnte hinweg fruchtbares kongeniales gemeinsames Wirken von wahren Ausnahme-Artisten unter den Musikschaffenden. Und ganz nebenbei eine ausgesuchte gelungene Versammlung beeindruckendster Stimmen der weiblichen Sangeskunst des aktuellen Musikgeschehens. Nicht nur, dass das seit Jahrzehnten im eigenen Klangkosmos aufspielende, häufig prägend wirkende Pionier-Projekt von Jonathan, Grasshopper und Jesse Chandler sich mit The Delta Sweete Revisited einem fast vergessenen, seiner Zeit weit vorauseilenden Psyche-Folk-Rock-Edelstein widmet und seiner Schöpferin ein klingendes Denkmal setzt, es gelingt den dreien zudem, die 12 Weisen behut- und einfühlsam, mal nah am Original, mal ganz ins eigene Phantasie-Idiom übersetzt in die zauberreiche Zeitlosigkeit des Hier & Jetzt zu übertragen. Den finalen Segen erhält das oft orchestral herrlich ausschweifende Tribut durch die vielfältige vokale Veredlung durch die ausgewählte Schar von 12 einzigartigen Sängerinnen, die dieser beispielhaften Song-Kollektion aus Gentry-Originalen (obwohl auf dem 1968 veröffentlichtem Ursprungswerk nicht dabei, wurde Ode To Billy Joe als angemessener Albumausgang gewählt) und auserlesenem Fremdwerk (Big Boss Man/Dixon, Parchman Farm/Mose Allison, Tobacco Road/Loudermilk) ihre jeweils eigenen Namen und Noten verleihen, um so ein vor allem auch stimmlich vielfarbig schillerndes Kunstwerk entstehen zu lassen. Jede für sich weiß den oft wehmütigen Weisen den individuell-intensiven Gesangsstempel aufzudrücken, sodass nur die Aufzählung sämtlicher Stimmen diesem respekt- und kunstvollen, vokal-vielfarbigen Psyche-Country-Kaleidoskop gerecht werden kann – mit dabei: Norah Jones, Hope Sandoval, Rachel Goswell, Carice van Houten, Laetitia Sadier, Margo Price, Susanne Sundfor, Vashti Bunyan (w/ Kaela Sinclair), Phoebe Bridgers, Marissa Nadler, Beth Orton und Lucinda Williams!!! (gestattet mir die drei Rufzeichen)
(cpa, Glitterhouse)
Ohne sich dem aktuellen Zeitgeschmack anzubiedern, holen sie die Originale ins Heute. Einige der Nummern bekommen eine orchestral-cineastische Breite, als habe Lee Hazlewood mitarrangiert. Besonders schön: Hope Sandovals lasziver Slow-Blues ›Big Boss Man‹, Marissa Nadlers im Pulp- Fiction-Sound daherkommendes ›Refraction‹ und Carice van Houtens Southern-Gothic- Spuk ›Parchman Farm‹.
(Good Times, Februar / März 2019)
Bobbie Gentry had a huge hit in 1967 with "Ode to Billie Joe," the haunting single that introduced her strong, sultry voice and flair for combining Southern Gothic drama with details so vivid that it feels like listeners are living her stories with her. She expanded on the world she built with that song on 1968's full-length The Delta Sweete, but unlike "Ode to Billie Joe," it was not a huge hit; its pioneering symphonic-country-folk-pop didn't even crack the top 100 of Billboard's Top LPs chart. Fortunately, the acclaim for Gentry's work grew as the years passed, and Mercury Rev's Bobbie Gentry's the Delta Sweete Revisited reflects her latter-day status as a country icon. Of course, Mercury Rev also knows something about being underappreciated. During the '90s, their experimental rock and dream pop earned glowing reviews, but little in the way of label support or commercial success. That changed with their 1998 breakthrough, Deserter's Songs, which added touches of Americana that they return to on Revisited. Enlisting an all-star roster of established and up-and-coming female vocalists -- including Lucinda Williams, Vashti Bunyan, and Phoebe Bridgers -- Mercury Rev heighten the mystical qualities of Gentry's music as well as their own. Many of Revisited's best moments play like a beautiful dream of the original: "Okolona River Bottom Band" combines sweeping strings and brass and Norah Jones' dusky voice into a shimmering creation myth that sprinkles the album with stardust as it calls it into being. The band couldn't have chosen a better singer than Marissa Nadler to transform "Refractions" into a phantasmagorical reverie, and their collaboration with Laetitia Sadier on "Morning Glory" is truly inspired; her intimate performance and the band's sunny symphonic pop make for one of Revisited's sweetest standouts. Throughout the album, Mercury Rev skillfully balance their signature sound with period-faithful details. The swirling flutes and brass squalls surrounding Rachel Goswell on "Reunion" evoke Boces as much as they do Deserter's Songs. Later, the harmonica, glockenspiel, and whistling that adorn Beth Orton's reverent performance on "Courtyard" hark back to 1968 without feeling slavish. As the band puts The Delta Sweete through their prism, they filter out some of the album's earthy realism with mixed results. Hope Sandoval's hazy sensuality makes "Big Boss Man" subversively flirtatious instead of defiant like Gentry's version, and the ornate arrangement on "Tobacco Road" glosses over the song's tale of lifelong struggles. On the other hand, the band intensifies "Parchment Farm"'s foreboding with the help of a stoic Carice van Houten, while Margo Price's flinty twang makes "Sermon" a showstopper. Since "Ode to Billie Joe" is so inextricably linked with Gentry's legend, it's not surprising that Mercury Rev included it on their version of The Delta Sweete even though it didn't appear on the original. With its lavish arrangement and Williams' gritty performance, the band find new ways of celebrating one of the great underappreciated artists of the '60s and '70s -- something that's true of Bobbie Gentry's the Delta Sweete Revisited as a whole.
(by Heather Phares, All Music Guide)