Props to Helplessness Blues for making the fretless zither cool again. On their second album, Fleet Foxes continue to take their music in unusual directions, creating a baroque folk-pop sound that hints at a number of influences -- Simon & Garfunkel, Fairport Convention, the Beach Boys -- but is too unique, too esoteric, too damn weird to warrant any direct links between the Seattle boys and their predecessors. It’s still a downright gorgeous record, though, filled to the brim with glee club harmonies and the sort of stringed instruments that are virtually unknown to anyone who didn’t go to music school (and even if you did, when’s the last time you rocked out on the Marxophone?). Relying on obscure instrumentation can be a dangerous game, and Fleet Foxes occasionally run the risk of sounding too clever for their own good, as if the need to “out-folk” groups like Mumford & Sons and Midlake is more important than writing memorable, articulate folk tunes. But Helplessness Blues has the necessary songs to back it up, from the slow crescendos of the album-opening “Montezuma” to the sweeping orchestral arrangement of the encore number, “Grown Ocean.”
Robin Pecknold remains the ringleader of this Celtic circus. His is the only voice to cut through the thick, lush harmonies that Fleet Foxes splash across every refrain like paint, and his lyrics -- rife with allusions to the Bible, Dante the Magician, and the poetry of W.B. Yeats -- reach beyond the territory he occupied on the band’s first record, which painted simple geographical portraits with songs like “Sun It Rises,” “Ragged Wood,” “Quiet Houses,” and “Blue Ridge Mountains.” On Helplessness Blues, he’s just as interested in the landscape of the human heart. Still, it’s the music that stands out, and the band’s acoustic folk/chamber pop combo makes every song sound like a grand tribute to back-to-the-land living.
(by Andrew Leahey, All Music Guide)
"Die Band um Robin Pecknold perfektioniert ihren virtuosen Folk." (Rolling Stone, 05 / 2011)
"Die Fortsetzung der Folk-Pop-Saga aus Seattle mit größeren Verschiebungen in den Detailfragen. Die Fleet Foxes bezirzen auf ihrem zweiten Album mit jeder neuen Kleinigkeit." (musikexpress, 05 / 2011)
"So viel überaus clever kalkuliertes Epigonentum wie diesmal muss man mögen." (stereo, 06 / 2011)
"Neben den Folkrock-Songs überzeugen nun auch Instrumentierung, Arrangements und Klangbild." (stereoplay, 06 / 2011)
Bereits das Debut dieses himmlischen Harmoniewunders eröffnete und verband Welten – das edel-ausufernde Zweitwerk des Sextetts aus Seattle aber versteht es, die Glücksmomente noch zu steigern. Nur ganz wenige Alben verdienen das Prädikat “zeitlos“ derart wie Helplessness Blues, selten hört man eine solche Fülle an meisterlich verinnerlichten goldenen Elementen und Einflüssen und erhält dennoch ein ewig-edles Endprodukt, das vor Eigenständigkeit nur so strahlt. Dabei benötigen die Wohltöner und Vielinstrumenta-listen um den kreativen Kopf Robin Pecknold keinerlei Exotik, um diese Einzigartigkeit zu erschaffen, Gitarren, Bas, Schlagwerk, Klavier, Fiddle, Mandoline, Dulcimer, Harmonium, Pump Organ, Mellotron, Steel, Querflöte & Saxophon, ja selbst Moog und Prophet wären in den Spät-60ern und Früh-70ern in jedem besseren Studio zu finden gewesen. Auch die Produktion weist mit ihrem vollmundigen Hang zum Hall eher zurück in die goldene Pop-Vergangenheit, ausschweifende Instrumental-Passagen erinnern an die Hochzeiten des artifiziellen Prog-Rock, eine schwebende Querflöte trägt in die goldenen Tage des Psychedelia. Vor allem der göttliche dreistimmige Gesang aber ist es, der vollmundig an bessere Zeiten erinnert, America und CSN&Y (mit Betonung auf C und N) leuchten durch jede mehrstimmig-magische Zeile, wohlklingendste Vokalsätze überstrahlen ein kunstvoll handgemachtes, überschäumendes Harmonie-Meer aus amerikanischen und britischen Folk-, Country-, Americana-, Pop- und Rock-Elementen. Köstliche Wohlklang-Vereinigung, die vielfältigste Vergleiche wachruft (neben den CSN und America noch u.a. Beach Boys und Byrds, God Speed You Black Emperor und Mumford & Sons, Kings Of Convenience, Snow Patrol und Simon & Garfunkel) und doch ganz und gar Fleet Foxes-eigen ist.
(cpa, Glitterhouse)