Ein aufregender Sound einer gut geölten Band!
CAR ALARM ist das 7. Full-Length Album der Chicagoer Post/Indierock Band THE SEA AND CAKE. Wenn man an solche Bands wie the Charles Mingus Quintet, the John Coltrane Quartet, the Meters oder Minutemen denkt, bekommt man vielleicht eine Vorstellung davon, was es für Sam Prekop, Archer Prewitt, Eric Claridge und John McEntire bedeutet, ihren großartigen Live-Sound auch im Studio zu erzeugen. Der Nachfolger des großartigen Albums EVERYBODY aus dem Jahr 2007 kommt früher als man hätte bei so schwer beschäftigen Musikern wie Prekop und McEntire erwarten können.
Same Prekop sagt, die Band wollte unbedingt ein Album aufnehmen als ob sie nie aufgehört hätte zusammen zu spielen. Die Kontinuität war bei den Aufnahmen sehr wichtig, das Quartett fing direkt nach der Australien-Tour neue Songs an zu schreiben und das neue Meisterwerk war in lediglich 3 Monaten komplett fertig. Sam Prekop ist in dieser Zeit Vater geworden, was sicherlich dazu beigetragen hat, dass das Album sehr optimistisch klingt. Der Sound atmet eine große Offenheit, ist richtig knackig, rockig und hat auch zahlreiche Ecken und Kanten. Eines der besten Alben in der 15-jährigen Geschichte von THE SEA AND CAKE!!!
|
Released 17 months after Everybody, a mere blink of an eye for this group of Renaissance men, Car Alarm represents an attempt by the Sea and Cake to be a working band — for what may be the last time, what with family obligations to place among the vast array of outside interests. The album was written in a burst just after returning from an Australian tour, and recorded in a fairly quick span as well. The results seem to have refreshed this band of post-rock stalwarts, who may never need (or desire) a radical shift in sound, but should have already easily fallen prey to laziness — an album where the adjective "workmanlike" becomes an insult rather than a compliment. Their brisk, efficient indie rock hasn't changed radically, but the insertion of an instrumental here and an electronics-heavy track there makes for needed counterpoint. The individual members of the quartet are still nearly telepathic in their group interplay; John McEntire's drums set the tone for each song while Eric Claridge's bass anchors the lower register, and the twin guitars of Sam Prekop and Archer Prewitt scope out the higher frequencies.
(by John Bush, All Music Guide)
|