Ein avantgardistischer Free-Jazz-Klassiker für die Ewigkeit. Neu gemasterte Wiederveröffentlichung.
Zum 50. Geburtstag des legendären Art Ensemble Of Chicago bringt das Londoner Label Soul Jazz das ursprünglich 1970 veröffentlichte Album »Les Stances à Sophie« noch einmal neu gemastert heraus. Diese Wiederveröffentlichung folgt der ersten Neuauflage von Soul Jazz aus dem Jahr 2000, die ist schon seit langer Zeit vergriffen ist.
An afroamerikanischer Musikkultur interessierte Jazzfans sollten daher schnell zuschlagen, der in Paris eingespielte Soundtrack für den gleichnamigen französischen Film von Moshé Mizrahi ist ein so radikales wie exquisites, den Zeitgeist jener Jahre freigeistig einfangendes Free-Jazz- Dokument, das in keiner Black-Music-Sammlung fehlen darf. Allein schon die 9-minütige Eröffnungsode »Theme de Yoyo«, der die Gastsängerin Fontella Bass ihren unvergleichlichen Stempel aufdrückt, ist schlicht überwältigend.
Weiterhin an den Aufnahmen beteiligt war die Stammcrew des Ensembles, bestehend aus Lester Bowie (Trompete), Joseph Jarman und Roscoe Mitchell (beide Holzblasinstrumente) sowie Malachi Favors am Bass. Neu am Schlagzeug saß Don Moye, was in doppelter Hinsicht ein Novum war: noch kurz zuvor trat die Formation ohne Taktgeber auf.
In 1970, the members of the Art Ensemble of Chicago were living as expatriates in Paris. The group had only recently expanded to its permanent quintet status with the addition of drummer/percussionist Don Moye when they were asked by New Wave director Moshe Misrahi to provide the soundtrack for his movie, Les Stances a Sophie. The music was never used in the film but, luckily, it was recorded. The result was one of the landmark records of the burgeoning avant-garde of the time and, simply put, one of the greatest jazz albums ever. On two of the tracks, the Art Ensemble is joined by vocalist Fontella Bass, at the time the wife of trumpeter Lester Bowie and riding the success of her pop-soul hit Rescue Me. She's featured most prominently on the opening number, Theme De Yoyo, an astounding piece that has achieved legendary status as the finest fusion of funk and avant-garde jazz ever recorded. The mix is indeed seamless, with Moye and Favors laying down a throbbing, infectious groove, Bass singing the surreally erotic lyrics with enormous soul and the horn players soloing with ecstatic abandon. The remaining pieces cover a wide range stylistically with no less beauty and imagination, including two variations on a theme by Monteverdi, intense free improvising and soft, deeply probing sonic investigations.Their extensive knowledge of prior jazz styles, love of unusual sound sources (the so-called "little instruments) and fearless exploration of the furthest reaches of both instrumental and compositional possibilities came into full flower on this record.
(by Brian Olewnick, All Music Guide)