Archiveintrag #3591 (440749) | ||||||||||||||||||||||
Plattentipp | ||||||||||||||||||||||
|
|
Viele Gerüchte und hohe Erwartungen begleiten das neue Werk der Instrumental-Zauberer & Stilwanderer; es ist, als schlüge Thor mit dem Hammer auf die Tasten einer Kirchenorgel. So etwas mächtiges wie die Langzeit-Epen Godspeeds, mit dem kompromisslosen Drang zum ultimativen Bombast, waren seit den besten Momenten der frühen Alben von Laibach nicht mehr zu hören. Weniger reaktionär, noch entfesselter und genauso anmaßend.
Man erarbeitet sich die grandios-noisigen Finale der jeweils lang ausgebreiteten Stücke mit langen Eingangsszenarien, die jeweils an das Einstimmen eines Philharmonie Orchesters erinnern das von Philip Glass dirigiert wird. Von Minute zu Minute wallt ein wahres, immer entfesselter aus sich selbst gespeistes Klanggewitter auf. Die Schlussemphase der 4 düsteren Symphonien entspricht purer Gewalt.
Auch als nüchterner Zuhörer erliegt man dieser Droge. Man wird unweigerlich mitgerissen von den wahnwitzigen Hymnen. Ein „Wall of Sound“, ein Höllenorchesters mit einem Instrumentarium das Hephästos im heißen Feuer des Vulkans der Götter geschmiedet hat. Ein irrwitziger Sturm geordneten Lärms, bei dem Godspeed nie die Kontrolle über die von ihnen entfesselte Macht verlieren.
Auf Vinyl wird die Grundstruktur, der Plan des Projektes deutlicher, der im Kern aus vier Blöcken besteht, die man aber aufgrund der genialen Verbindung mit den Interludes auf CD 1 und 2 gar nicht wahrnimmt. Es ist wie ein Nonstop-Rausch. Godspeed ist unverschämt blasphemisch, diese Götter müssen verrückt sein.
“Es ist eine Zeitlupen-Explosion purer Musik, die hier passiert, von grandioser Melancholie und Schönheit, mit Melodiebögen, die über Viertelstunden hinweg tragen, mit Gebirgen von Klang und Ozeanen der Stille – ein Wechselbad aus Sinfonie und scheinbaren Geräusch-Zufall, der sich erst im großen Rahmen ordnet. Es ist eine Art Soundtrack ohne Film, ohne erläuternden Abspann, und wenn die Musik verklungen ist, bleibt keine Geschichte, in die man bequem zurückfallen kann, sondern die Ahnung einer überwältigenden Leere, die der Hörer selbst füllen muss – mit seinem eigenen Leben.“
(Musik Express. ******)
1994 gründeten sich Godspeed You Black Emperor! in der kanadischen Stadt Quebec, mittlerweile sind sie nach Montreal umgesiedelt. Von Anfang an aber passte die vielköpfige, nach einer japanischen Motorrad-Gang benannte Gruppe in kein gewohntes Schema der Pop-Kultur. Interviews sind rar, Werbung in eigener Sache auf ein Minimum reduziert. Trotzdem konnten Godspeed es nicht verhindern, eine Kult-Band des Gitarren-Underground zu werden. Dabei mussten Fans und Neugierige immer wieder lange warten, um die beiden Platten f#a# undSlow Riot For New Zero Kanada zu erhalten, denn die liebevoll und üppig aufgemachten LPs und CDs wurden in Handarbeit gefertigt. Trotzdem verkauften sich fast 50.000 Einheiten und zu Konzerten kommen schon mal 3.000 Menschen. "Die letzte große Band des ausgehenden Jahrtausend" nannte sie die englische Musikzeitschrift NME und die Plattenfirmen wurden aufmerksam. Godspeed aber halten sich von den Mühlrädern der Pop-Industrie fern, sie investieren ihre Kraft lieber in unzählige Konzerte und ihre Musik -- großartige, kaum zu greifende Musik.
Mit unzähligen Gitarren, Streichern und Drums bauen GYBE gewaltige Wall Of Sounds auf, deren Massivität insbesondere dann zum Tragen kommt, wenn der Verstärker zu kollabieren droht. Stürzen die Klangwälle ein, so erschlagenen die Teile nicht, sondern drücken sanft zu Boden. Nun erhält die ohrenbetäubende Lautstärke ihre zweite Bedeutung: Es bleibt kein Trümmerfeld zurück, sondern auch die immer wieder folgenden Ruhepassagen mit kammermusikähnlichen, nachdenklichen, fast traurigen Instrumentierungen werden verstärkt. So ist es kaum möglich, sich dieser Umklammerung zu entziehen. Godspeed verfolgen dieses dramaturgische Konzept der meist sehr langen Songs ähnlich wie ihre schottischen Freunde Mogwai schon lange. Ausgereizt aber scheint es nicht.
So kommt es in den 88 Minuten, die auf vier Stücke und zwei CDs verteilt sind, nie zu Ermüdungserscheinungen. Das Gegenteil ist der Fall. Durch den komplexen, vielschichtigen Aufbau, die immer wieder wechselnden Stimmungen, fehlenden Hooklines und Tempoverlagerungen verliert sich das Gefühl für Wiedererkennungsmomente. Alles ist immer Instrumentalsound mit Geräusch- und Worteinspielungen. Der Hörer befindet sich irgendwo dazwischen, eine Flucht ist zwecklos. Was für Musik!
(Sven Niechziol, amazon.de)
Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven, the much-anticipated follow-up to Godspeed You Black Emperor's Slow Riot, is a double-disc achievement of four works (each with multiple parts): "Storm," "Static," "Sleep," and "Antennas to Heaven." It is a windfall for any fan of ambient pop, orchestral rock, space rock, or simply lush string arrangements who understands how powerful love, melancholy, and frustration can be. The main complaint voiced by critics of Godspeed's music is that their works just repeat the same pattern: start out sparse and slow, build-build-build, crescendo. While there are certainly crescendos, there is no such predictable pattern repeated among the works on Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven -- it's loaded with dynamics, unexpected sections, strong emotions and beauty.
The album opener, "Storm," is a leap for GYBE! that, alone, makes this release worth getting. It's a rapturous work that rises with a potent melancholy, driven by heartrending emotions. "Storm" vents a powerful frustration (each listener can insert their own reasons why) with majestic screams of strings, guitars, and layers, resulting in a climactic and passionate soaring. It eventually winds down into an exhausted aftermath of piano, underlying drones, and frustrated rants. The second piece, "Static," is a wandering, isolationist piece of bleak expanses shaded with darker emotions, but the remaining two works raise the album back up to the impressive standard set by the opening cut, though with less furor and even more loveliness. "Sleep" opens with an elderly gentleman reminiscing about Coney Island, and his frank and amusing narration briefly recalls the recordings of David Greenberger and scenes from the documentary Vernon, FL. This narration is followed by a slow and melodic piece featuring a pseudo-theremin effect amidst all of the other instrumentation. "Antennas to Heaven" opens with someone playing acoustic guitar, singing "What'll We Do with the Baby-O," soon washed over with sound, which then gives way to a brief chorus of glockenspiels, and on.
During most of Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven, musical and emotional opposites alternate as regularly, and naturally, as breathing: delicate string work and rock-out guitar and drums, spoken word and walls of sound, gracious and possessed, tip-toes and cliff-diving, dark hallways and blinding sunshine.
(by Joslyn Layne, All Music Guide)
“If the revolution is to sound like this, the world order is in for a very grand, spectacularly slow death. One of Godspeed You Black Emperor!'s greatest assets and deepest weaknesses - depending on how you look at it - is that their music sounds nothing like our usual ideas of anarchy. Their rhetoric, on the rare occasions they speak, may be that of uncompromising political idealists. But it's the sense of them as idealists whose tentative negotiations with the world only serve to increase their pessimism that most informs this music. These are people who appear cursed by their ideology, not enlightened by it.
'Levez Vos Skinny Fists Comme Antennas To Heaven', then, is a very sad album. There are, it's fair to say, precious few jokes to be found amongst its two CDs, four tracks and 87 minutes of extraordinarily powerful and beautiful music. But the first thing that strikes you is how conventional these sprawling pieces of high-passion, high-tension symphonic rock, studded with field recordings and ambient interference, now sound. In the wake of the big and defiant Montreal collective's first two albums, 'f#a#infinity' and 'Slow Riot For New Zero Kanada', we're in familiar, if no less affecting, territory.
It's a world where ever-spiralling crescendos are detonated by nine musicians who, myth would have us believe, live together in a bleak Montreal squat by the railroad, like some kind of apocalyptically mirthless Monkees. And in the absence of concrete explanations from Godspeed themselves, stereotyping is inevitable: here are a band whose intolerance of capitalist society has effected a virtual retreat from the world, who deal in the kind of wordless guerrilla culture you suspect Radiohead would enjoy if they truly had the courage of their convictions. As Thom Yorke's old friend Michael Stipe once sang so appositely, "Withdrawal in disgust is not the same as apathy".
'Levez Vos Skinny Fists...' is slowly but inexorably propelled by that disgust. As usual, the tracks are all around 20 minutes long, collaged from shorter pieces whose titles - 'Gathering Storm', 'Terrible Canyons Of Static' - describe the music more articulately than any hack's string of adjectives. The melancholy grandeur of the whole project, its pacing and dignity, its bursts of heroic excess, seem almost overbearing sometimes, like a soliloquy from the tragic romantic lead that never ends.
You'll need a particularly strong constitution to make it through 'Static' especially; the abruptly jagged climaxes far outweighed by tremendous glowering passages of approaching menace, of ominous clank and hum. The rewards, though, are massive, and 'Storm' and 'Sleep' (the best things Godspeed have ever done) even contain sections of pure exhilaration; trumpet voluntaries, furious fuzz guitar solos and maniacally accelerated drumming that betray, in spite of everything, a fragment of optimism at the heart of all that tortured, purposely thwarted ambition.
Almost but never quite strangled by their own ethics, it's a miracle Godspeed's music is ever released, and it's then you remember the message they flash onstage at the end of every show: "FREEDOM CAN BE ACHIEVED". In the unlikely event Babylon ever burns, anarcho-TV producers should source this for the slow-motion highlights package now.”
(NME. 9/10)
After two years of constant touring and near-unanimous critical acclaim, Godspeed You Black Emperor! assembled a collection of new recordings that charted the creative evolution of the band as well as its literal physical movement on the road, criss-crossing North America and Europe. Five expansive full-band compositions are framed by various field recordings, tape manipulations and ensemble pieces in a return to the narrative sonic collage techniques that marked their 1997 debut (F#A#?). Four seamless sides of vinyl unfold a world of aching sadness and beauty, with musical quotes ranging from heartland americana to mitteleuropa folkways, all distilled through the unique sonic filters of Godspeed's pedal-crazy orchestral rock instrumentation. Harrowing guitars, plaintive strings, pulsing basses and explosive drums combine with glockenspiels, horns and tape drones to form an overwhelming palette of sounds, always driven by fierce melodic momentum and intense emotional resonance. GYBE! continued to paint on an impossibly large canvas, with an uncanny blend of world-weariness and naive exuberance that spoke volumes about the conflicts and contradictions permeating our political and cultural life. The tension between humility and hubris conjured an epic scope and a raw hope that such sweeping gestures might survive with some semblance of substance.
mehr von " Godspeed You! Black Emperor" | |||
Godspeed You! Black Emperor | "F# A# oo" | ||
Constellation (Aug 1997) | |||
Godspeed You! Black Emperor | "Yanqui U.X.O." | ||
Constellation (Nov 2002) | |||
Godspeed You! Black Emperor | "'Allelujah! Don't Bend Ascend" | ||
Constellation (Okt 2012) | |||
Godspeed You! Black Emperor | "Asunder, Sweet And Other Distress" | ||
Constellation (Mrz 2015) | |||
Godspeed You! Black Emperor | "Luciferian Towers" | ||
Constellation (Sep 2017) | |||
Godspeed You! Black Emperor | "G_d's Pee At State's End" | ||
Constellation (Apr 2021) |
Zurück | Oben | |
Erstellt: 07.2003 | Letzte Aktualisierung: 19.09.2021 17:44 | 74089 Besucher seit dem 12.09.2021 |
Homepage im neuen Fenster | We’re Waiting For Louise! | © Webmaster: |