Das Cover dieses 1966er Albums brüstet sich mit "Live At the Club".
Das erwies sich jedoch als Lüge, wie die Original Liner-Notes eher
nebenbei erwähnen. Mercy, Mercy, Mercy wurde nicht auf einer Chicagoer
Bühne, sondern in den Capitol Studios von Los Angeles aufgenommen.
(Der Kniff war ein Gefallen für den Besitzer des Clubs). Das johlende
Publikum bestand aus geladenen Gäste und war durch freien Alkohol entsprechend
stimuliert worden.
Immerhin, die Begeisterung der Menschen war tatsächlich sehr berechtigt,
da der Altsaxophonist Cannonball Adderley und seine Band eine packende
Mischung postboppiger Freiübungen und soul-jazziger Grooves präsentierte.
Das berühmte Titelstück von Joe Zawinul wurde mit seiner hypnotischen,
gospelverwurzelten Funk-Stimmung ein Top 10 Hit in den Pop-Charts, ebenso
wie eine verblüffende Exerzizie der Zurückhaltung für Zawinul,
der, wie auch immer, dem Drang widerstand, in sein E-Piano ordentlich
reinzuhauen. Statt dessen entschied er sich für eine tiefe, sanfte
Stimmungslage. Der Rest des Album aber kocht mit Cannonball, seinem Bruder
Nat am Kornett und Zawinul, und gleicht die fehlende prickelnde Atmosphäre
aus. ( Marc Greilsamer , Amazon)
|
Cannonball Adderley's most popular album, Mercy, Mercy,
Mercy wasn't actually recorded "Live at 'The Club'," as its subtitle
says. The hoax was meant to publicize a friend's nightclub venture in Chicago,
but Adderley actually recorded the album in Los Angeles, where producer
David Axelrod set up a club in the Capitol studios and furnished free drinks
to an invitation-only audience. Naturally, the crowd is in an extremely
good mood, and Adderley's quintet, feeding off the energy in the room, gives
them something to shout about. By this point, Adderley had perfected a unique
blend of earthy soul-jazz and modern, subtly advanced post-bop; very rarely
did some of these harmonies and rhythms pop up in jazz so saturated with
blues and gospel feeling. Those latter influences are the main inspiration
for acoustic/electric pianist Joe Zawinul's legendary title cut, a genuine
Top 40 pop hit that bears a passing resemblance to the Southern soul instrumentals
of the mid-'60s, but works a looser, more laid-back groove (without much
improvisation). The deep, moaning quality and spacy texture of "Mercy,
Mercy, Mercy" stand in contrast to the remainder of the record, though;
Nat Adderley contributes two upbeat and challenging originals in "Fun"
and "Games," while Zawinul's second piece, "Hippodelphia,"
is on the same level of sophistication. The leader's two selections -- the
gospel-inflected "Sticks" and the hard-swinging, bluesy bop of
"Sack O' Woe" (the latter of which became a staple of his repertoire)
-- are terrific as well, letting the group really dig into its roots. Adderley's
irrepressible exuberance was a major part of his popularity, and no document
captures that quality as well -- or with such tremendous musical rewards
-- as Mercy, Mercy, Mercy. -- Steve Huey (AMG) |