1. 04:30 (Birdsong Pt. I) |
(Michael Mann, 2010) |
Zur Einstimmung die Spellener Vogelwelt, aufgenommen am 12.07.2009 um halb Fünf Uhr morgens ... |
Detlef Goch (glockenspiel), Michael Mann (6string ag), Ute Rettler (12string ag), Birds at 04:30 (voc) |
|
2. Ghost Of Your Past |
(Michael Mann, 2008) |
Tuesday Morning in the sleepy town
I was on my way, walking round with my dog
She was standing by the grocery
And then she put her eyes on me
She said “Hi”, I said “Hey,
Are you feeling good?” – She said “I am O.K.”
She came back just the other day
She told me that she had to stay
for a while
She talked about where she had been
And all the places she had seen
She claimed that no one’s around no more
And all good people left for sure
And I just thought: how could that be?
This “no one” is including me
So I just grabbed my dog
And carried on with my own walk
And wished you all the best
It feels pretty funny to talk to a stranger
That looks like a lover from long time ago
But you better make peace with that ghost of your past
There is no point in that
A few weeks later in that smokey club
I saw her again, hangin’ ‘round with those boys
She never would appreciate
At least that’s what she always said
I tried a little bit more to catch her eye
But she would give it no reply
So I stopped looking at
And carried on with my own chat
And wished her all the best
It feels pretty funny to notice a stranger …
That looks like a lover from long time ago
But you better make peace with that ghost of your past
There is no point in that
|
Ich weiß nicht mehr, ob es wirklich ein Dienstag war, aber auf jeden Fall hatte ich damals meinen Hund nicht dabei. Es war auch nicht vor dem Lebensmittelladen, sondern einer Fahrschule, aber ansonsten hat sich das Treffen mit meiner Ex tatsächlich so abgespielt. Zumindest in meiner Erinnerung.
Allerdings habe ich mir erlaubt, es im Rahmen meiner "künstlerischen Freiheit" beim zweiten Treffen mit den handelnden Personen nicht ganz so genau zu nehmen. "Ähnlichkeiten mit lebenden Personen sind rein zufällig" - wie es im Abspann von Filmen immer so schön heißt. |
Detlef Goch (snare), Johannes Lehmann (bg), Michael Mann (voc, ag, bj), Ute Rettler (eg), Silke Reinders-Gareden + Werner Gsrden (bvoc) |
|
3. Four Seasons Traveller |
(Michael Mann, Werner Garden, 2009) |
|
4. Sad Marie |
(Michael Mann, Susanne Kowalsky, 2009) |
There was nothing special in their lives
Just kids going to school
Kids that got lost, ages ago
They didn't want each other to know
About their feelings
So many things happened
And as years went by
Marie nearly forgot
What she was looking for
Nobody knows exactly why but
Suddenly, she found what she was looking for
So happy she couldn't believe
So happy he couldn't believe
They met again
Long time ago tomorrow, again
Sad Marie will have forgotten by then
For a reason he could not explain
He felt scared
For a reason he could not explain
He let her know all about his life
But felt scared
And asked her to step out of his life
It was their destiny
They didn't want each other to know
About their feelings
Long time ago tomorrow, again
Sad Marie will have forgotten by then
|
- 16.05.2009: Susanne und Michael treffen sich beim Grillen in Alpsray und reden über ihre künstlerischen Ambitionen. Susanne schreibt Songtexte und Geschichten. Michael schreibt Songs, aber es mangelt manchmal an Texten. Susanne verspricht, mal was vorbeizuschicken.
- 20.05.2009: per Email landen beim überraschten Michael tatsächlich zwei Texte von Susanne
- 21.05.2009: Michael schnappt sich seine Gitarre und probiert ein wenig herum und nach wenigen Minuten sind Melodie und Akkorde für "Sad Lorraine" gefunden
- 22.05.2009: Die neue Nummer wird auf der W4L-Probe gejammt, auch wenn die Junx eigentlich für den nächsten Gig üben sollten. Es klappt zwar noch alles nicht so richtig, aber warten wir mal ab ...
- 01.07.2009: Lorraine heißt jetzt mit Susannes Segen Marie. Klingt irgendwie besser.
|
Detlef Goch (snare, cymbals, bassdrum), Johannes Lehmann (bg), Michael Mann (voc, ag, harmonica), Ute Rettler (eg), Silke Reinders-Garden (voc) |
|
5. While I'm Sleeping |
(Michael Mann, 2009) |
Sometimes while I’m sleepin’
I know what it’s all about
Sometimes while I’m sleepin’
I’ve got the master plan
Sometimes I am sleepin’
Like a little baby child
When I awake in the mornin’
There’s just a glimpse
And I can’t hardly remember anything
To catch a glimpse of hidden things
To know what’s all about
To walk a road with no direction sign
And never go astray
And always be the first to know
What’s it all about
But when I awake in the mornin’
There’s just a glimpse
And I can’t hardly remember anything
|
Tagebuch eines Liedes:
13.01.09: neue Akkordfolge aufgenommen
08.07.09: erste Strophen aus zwei Textfragmenten vom März 08 und Juni 09 zusammengesetzt
30.12.09: erster Test auf Probe von Ute und Micha |
Detlef Goch (toms, shakers), Johannes Lehmann (bg), Michael Mann (voc, 6string acoustic guitar, harmonicas), Ute Rettler (12string acoustic guitar, mandolin), Masha (waucals) |
|
6. Little Black Car |
(Michael Mann, Bernd Baumgart, 1991) |
|
7. Furious |
(Michael Mann, 2009) |
A phone call the evening
like a rumbling in the air
You start to talk about,
talk about this and that
But I don’t want - to talk about that
And I don’t want - to hear about
About what is on your mind
wouldn’t make me curious
What is in your dreams
couldn’t make me furious
I don’t wanna know – whatever happened to Jack and Jill
I don’t wanna know – who’s got married and who’s got ill
I don’t wanna know - what makes you curious
I don’t wanna show – that it makes me furious in a way
That I can’t talk – talk about (that)
That we can’t walk – just walk about
There are two kind of situations
I can’t handle them very smart
First one is when we’re together
and second one
when we’re apart it makes me curious
when we’re apart it makes me furious
|
Tagebuch eines Liedes:
29.01.09 08:00 - aufgewacht nach einer heftig durchträumten Nacht
29.01.09 08:30 - ZOOM H4 angeschaltet und eine Songskizze, die mir seit ein paar Tagen im Kopf herumgeistert, mit improvisiertem Gesangs aufgenommen
30.01.09 14:00 - Aufnahme abgehört, den frei improvisierten Text in Phantasie-Englisch und das intuitiv entwickelte Ablaufschema (ABA-ABA) aufgeschrieben; Zusätzliche Bridge geschrieben
30.01.09 20:00 - neues Lied unter dem Arbeitstitel "Slow-Song in D Minor" mit Locke und Jo angetestet, die neue Bridge wieder verworfen
10.02.09 - neuen Text geschrieben, der sogar Teile aus der freien Improvisation beibehält; neuer Arbeitstitel: "Furious"; gleichzeitig eine neue Bridge geschrieben
16.02.09 - "Furious" mit neuem Text und neuer Bridge mit Jo und Guido ausprobiert: es passt!
|
Detlef Goch (stabglockenspiel, cymbals, toms, electronic fingerdrums), Johannes Lehmann (bg), Michael Mann (voc, acoustic guita, banjo), Ute Rettler (electric guitars) |
|
8. Thoughts To An Old Friend |
(Michael Mann, Werner Garden, 2009) |
It’s a time and a place right now
And the evening is getting late
We feel easy and we smile about
The stories we create
It’s been a long, long time
But we had it – together –
Together like when we were
In the days of our youth
Together we were dreaming of
A new world coming soon
We had the innocence
The music and the trust – together –
Life was easy then
And the spirits were high
And there for there was
There was not so much to say
But then we’ve been turned around
And realised how hard it is
To survive in a working world
And compromise and to exist
The world keeps on turning
And the years have gone quite fast
It was all about paying bills
And raise the children well
We lost some of our pride
And the worries never end
But in between this worries
There are moments like now
|
Der erste gemeinsame Song seit langen Jahren ist in der Entstehung!!! Im Oktober 2008 kam Michael mit einem Gitarrenriff und einem Melodiefragment zur Rusty-Probe, wenig später gab es einen Textentwurf von Werner.
Seit der erneuten "Kreativpause" der Rostigen Nägel hat die Nummer Anfang 2010 den Weg in das Repertoire von W4L für deren neue CD gefunden. Werner wird auch dort die Solostimme singen. |
Detlef Goch (snare, cabasa, shaker), Johannes Lehmann (bg), Michael Mann (acoustic guiter, banjo, 2nd. voc), Ute Rettler (electric guitar), Werner Garden (voc) |
|
9. Perfect Day |
(Michael Mann, 2010) |
|
10. Blinking Sign |
(Michael Mann, 2009) |
|
11. Awesome View |
(Michael Mann, 2010) |
You can say - that I like you, girl, a lot
It don’t mean - that I’m with you on the spot
But I’m just open for things to come
And I’m sure that datin’ you is fun
I stop my bike - beside the mountain’s awesome view
I realize - I’d like to share that moment with you
My odometer says five times four
And there’s a longing I can’t ignore:
To send a little message to you
Wishin’ you could be there, too
You can say - that I like you, girl, a lot
It don’t mean - that I’m with you on the spot
And I’m hopin’ for things to come
But it’s more like being on the run
Maybe I can send a message to you
Hopin’ you could see me through
|
Tagebuch eines Liedes:
12.08.09: neue Akkordfolge aufgenommen
19.11.09: Erster Textentwurf
01.01.10: beide Zutaten zusammengeführt
06.01.10: erster Bandtest auf Probe von Ute, Guido und Micha
|
|
12. Killing Time (Birdsong Pt. II) |
(Michael Mann, Johannes Lehmann, 2010) |
When the killer is just killing time
And won’t go shootin’ anymore
When he figures out that no one needs
A bouncer by the door
The killer is just killing time
Won’t go shootin’ anymore
There are options to consider now
And others to ignore
The rider was just riding home
When they threw him off the track
He tried to find redemption
But the load’s still on his back
The rider was just riding home
When they threw him off the track
To spurn his fortune lavishly
Didn’t help to get it back
When the keeper is just keepin’ on
To watch the open door
Though wind and rain explore the space
And crack the castle's floor
When the keeper is just keepin’ on
To watch the open door
Whose key is buried in my mind
And nothing left but lore
|
Tagebuch eines Liedes:
12.07.09 04:30: Michael wird von einem lautstarken Konzert der heimischen Vogelwelt geweckt und steigt mit seiner Gitarre trotz Schlaftrunkenheit in die Session ein. Geistesgegenwärtig wird die Musik mit den gefiederten Sängern mit dem ZOOM festgehalten.
03.09.09: Textfragment "When the killer is just killing time" kommt als Geistesblitz, kann aber (noch) mit keiner Melodie zusammengebracht werden.
04.01.10: Tommy zaubert aus den aufgenommenen 25 Minuten mit störenden Hintergrundgeräuschen einen wunderbaren kleinen Soundtrack von etwa 12 Minuten
06.01.10: eine erste vielversprechende Jamsession der digitalisierten Spellener Piepmätze auf Basis von Michas Akkorden bei einer Bandprobe in Mehrhoog
13.01.10: eine weitere Akkordfolge entsteht beim Herumprobieren und wird natürlich geistesgegenwärtig "gezoomt".
März 2010: Die neuen Akkorde vom Januar 2010 passen gut zum Textfragment vom vergangenen September und werden zum provisorischen Text "Killing Time" ausgebaut.
April 2010: die neuen Akkorde passen auch gut zum Vogelgezwitscher und ersetzen die alten. "Killing Time" ist jetzt der "Birdsong" - auch wenn das vielleicht auf den ersten Blick nicht zusammen zu passen scheint.
18.04.10: Der neue "Birdsong" braucht auch unbedingt noch Chorgesang, den Micha zwar schon "im Kopf hört", aber erst mit Silke und Werner Garden umsetzen kann.
24.05.10: Johannes hat den Textentwurf Korrektur gelesen und schnell noch selber eine zusätzliche dritte Strophe hinzugefügt. |
Detlef Goch (glockenspiel), Michael Mann (voc, 6string acoustic guitar), Ute Rettler (12string acoustic guitar), Silke Reinders (bvoc) |
|
12. Interlude (Birdsong Pt. III) |
(Ute Rettler, 2010) |
Ute Rettler (electric guitar) |
|
12. Secrets (Birdsong Pt. IV) |
(Michael Mann, 2010) |
When all secrets are unravelled
And there’s nothing left to do
There is still a chance of looking back
On the things that we’ve gone through
When all secrets are unravelled
And there’s nothing left to do
Can you cheer me up, when my mood is down?
Will you try to pull me through?
|
Detlef Goch (glockenspiel), Michael Mann (voc, acoustic guitar), Silke Reinders-Garden (bvoc) |